|
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۷۳-۱۹۵
|
|
|
عنوان فارسی |
نشانه- معناشناسی هستیمحور: از برهمکنشی تا استعلا براساس گفتمان رومیان و چینیان مولانا |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، کارکردهای نشانه- معناشناختی «رنگ» و «نور» را در داستان «مری کردن چینیان و رومیان در علم نقاشی و صورتگری»[1]، از دفتر اوّل مثنوی، بررسی کردیم. در این گفتمان، مولانا با معرفی نگاه پدیدارشناختی خود، چگونگی تجلی وجه دموکراتیک عرفان شرق را نشان داده است. پرسش اصلی مقاله این است که چگونه و براساس کدام شرایط و کارکردهای گفتمانی و فرهنگی، گذر از فضای فیزیکی- کنشی به فضای نمادین و استعلایی فراهم میشود. هدف از پژوهش، مطالعۀ ویژگیهای تعاملی و برهمکنشی رنگ و نور و نشان دادن جایگاه سمیوسفرهای فرهنگی در گفتمان مولانا است. فرض ما این است که حضور هستیمحور و پدیدارشناختی نور، فضای گفتمانی رنگ را از انحطاط هستیمحور نجات و آن را در وضعیت استعلایی قرار میدهد؛ بنابراین، نور و رنگ در یک فضای بیرنگی سبب استعلای معنا میشوند. در چنین فضایی، ما با دیگری و هستی حضور یکی میشویم و همه چیز به محتوایی از موسیقی زیباییشناختی روح جهان تبدیل میشود. [1] نقاشان چینی و رومی، برای اثبات ادّعای خود در داشتن هنر برتر، در حضور پادشاه به رقابت پرداختند و در دو سرای مقابل هم به صورتگری پرداختند. چینیان با کاربرد رنگها و رومیان با صیقلزدن دیوارها، هنر خود را عرضۀ کردند. نقّاشی چینیان زیبا به نظر میرسید، امّا با انعکاس هنر آنان بر روی دیوارهای صیقلی رومیان، تصاویر به گونهای زیباتر و با شکوهمندی بیشتر آفریده شد. عارفان نیز همان رومیان اهل صیقل هستند که با رستن از هر نوع رنگ، در دل خود نقش معشوق خود را انعکاس دادهاند. (ر.ک. زمانی، 1392: 154- 155) |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، نشانه- معناشناسی،رنگ،نور،رومیان و چینیان مولانا،حضور هستیمحور |
|
عنوان انگلیسی |
Sémio-ontological Study: From Interaction to Transcendence Based on Mowlana’s Romans and Chinese Discourse |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this study, semiotic functions of color and light have been investigated and analyzed in "Chinese and Romans discourse on painting and portraying" chosen from the first volume of Masnavi. In this discourse, introducing his phenomenological point of view, Mowlana tries to demonstrate how democratic aspect of oriental mysticism is crystalized. Thus the main question of this study is how and under which circumstances and cultural discoursal functions, the transition from physical-actional atmosphere to symbolic and transcendental one is achievable. In fact, the purpose of this research is to study the interactive characteristics of light and color besides demonstrating the place of cultural semio-spheres in Mowlana's discourse. Our hypothesis is that ontological and phenomenological presence of light saves the discoursal space of color from existential decadence, and places it in the transcendental position. According to this hypothesis, light and color in a colorless atmosphere cause the signification transcendence. In such circumstances, we see our self-integration with the other and the presence of existence where everything changes to a context of aesthetic music of the world spirit. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords Semiotics of discourse,Light,Color,Mowlana’s Chinese and Romans,Ontological presence |
|
نویسندگان مقاله |
حمید رضا شعیری | hamid reza shairi associate professor of french language, tarbiat modarres university, tehran, iran دانشیار زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
ابراهیم کنعانی | ebrahim kanaani assistant professor of persian language and literature, kosar university of bojnord, iran استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کوثر بجنورد، خراسان شمالی، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کوثر (Kowsar university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4951&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|