|
جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۷۳-۲۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی الگوی ATN-D بر فرآیند یادگیری مکالمه زبان عربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
از زمان ظهور جنبش اصلاحی یا انقلاب در روش دستور- ترجمه در اواخر قرن نوزدهم، فرآیندهای تسلط بر زبان دوم تغییرات زیادی را در غرب پشتسر گذاشته است؛ اما در حوزه آموزش زبان عربی برای فارسیزبانان، بیشتر بر همان روش دستور- ترجمه، به بُعد خواندن و درک متن و توانش زبانی دانشجویان توجه میشود. در پژوهش حاضر، با روش توصیفی– تحلیلی میکوشیم با توجه به چالشها و نیازهای زبانآموزان، در راستای ایجاد توانش ارتباطی، یک الگوی مناسب با نام اختصاری ATN-D ارائه کنیم که بهترتیب متشکل از چهار روش Audio Lingual Method (روش شنیداری- گفتاری)، Task based Approach (روش کارمحور)، Functional Syllabus Notional (روش مفهومی- کاربردی) و Desuggestopedia (روش تلقینزدایی) است. در روش نخست موضوع تکرار- جهت تثبیت ساختارهای زبانی و واژگان، در روش دوم ایجاد یک محیط محاورهای طبیعی، در روش سوم بُعد ارتباطی و کنشی زبان و در روش جانبی چهارم بحث تلقین- تلقینزدایی را مورد بررسی و تحلیل قرار میدهیم. مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که برای تقویت و تثبیت توانش ارتباطی، دیالوگمحوری مناسب، استفاده درست از ساختارهای دستوری، تقویت و تلقین توانایی بهکارگیری عبارتهای مناسب در موقعیتهای اجتماعی خاص، توانایی در شروع، ورود، مشارکت و خاتمه مکالمه، توانایی در ایجاد ارتباط با تصحیح فرآیند گفتوگو و ... از نقش بسزایی در فراگیری دو مهارت شفاهی (شنیدن و صحبت کردن) زبان عربی برخوردار هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، راهبردهای آموزش،الگوی آموزش زبان دوم،یادگیری زبان دوم،توانش ارتباطی،زبان عربی |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of ATN-D Pattern on the Process of Learning Arabic Language Conversation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Since the advent of amendatory or revolution in the grammar-translation method in late 19th century, the processes dominating the second language have changed considerably in the western world. In teaching Arabic language to Persian speakers, however, it is often focused on the grammar-translation method: generally, reading and comprehension and, in fact, lingual ability of the students. In this study, we try to represent an appropriate model named ATN-D in the three areas of language learner, teacher, and style to develop communication ability in terms of needs and challenges using descriptive-analytic method. ATN-D is acronym of four methods: Audio-Lingual Method; Task-based Approach, Notional Functional Syllabus, and Desuggestopedia. We study repetition subject in order to stabilize lingual structures and vocabularies in the Audio-Lingual Method. We investigate forming a natural conversational environment and communication and action aspects in Task-based Approach, and Notional Functional Syllabus, respectively. Finally, suggestion-desuggestion is studied in Desuggestopedia method. The most significant result obtained of applying this theory is that appropriate dialogue-directed way, correct use of grammatical structures, strengthening and suggestion for ability in applying proper expression in special social situations, ability in starting, entering, cooperating and ending a conversation, as well as ability in developing a contact with correcting the conversational process and so on play a considerable role in learning two oral skills (speaking and listening) in Arabic language in order to strength and stabilize the communication ability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Teaching strategies,Pattern of teaching second language,Communication ability |
|
نویسندگان مقاله |
عدنان طهماسبی | adnan tahmasebi associate professor of arabic language and literature, university of tehran, tehran, iran دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سعدالله همایونی | sadollah homayuni ph.d. student of arabic language and literature, university of tehran, tehran, iran دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
شهریار نیازی | shahriar niazi assistant professor of arabic language and literature, university of tehran, tehran, iran استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
مهدی مقدسی نیا | mahdi moqaddasi nia assistant professor of arabic language and literature, university of qom, qom, iran استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه قم، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-8878&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|