جستارهای زبانی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۲۹-۲۵۲

عنوان فارسی همدلی، الگوی رفتاری مؤثر در رابطه متقابل مدرس و زبان‌آموز
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش با نگاهی نوین به «همدلی» و با تکیه بر نظریه روان‌شناسانی مانند راجرز و بنه، به ارائه الگویی نائل آمده‌ایم تا مدرسان زبان با به‌کارگیری آن، موفق به برقراری همدلی با زبان‌آموزان شوند. همدلی، قابلیت ارزشمندی است که با ایجاد اعتمادی دوجانبه، فرآیند یادگیری‌ ـ یاددهی را برای هر دو طرف لذت‌بخش می‌کند. در روان‌شناسی تربیتی، همدلی را این‌گونه تعریف می‌کنند: «توانایی برقرار کردن ارتباط به‌گونه‌ای که مخاطب احساس کند، درک شده است». به‌طور کلی همدلی، تعاملات انسانی را انعطاف‌پذیر کرده و در حوزه آموزش نیز با ایجاد فضایی مطلوب در کلاس، روند یادگیری را بهبود می‌بخشد. با وجود حضور نگره همدلی از دهه هفتاد میلادی در نظریه‌های آموزش زبان در کشورهای غربی، همچنان در رویکردهای آموزشی ایران غایب بوده است. این تحقیق امکان شناخت مهارت‌هایی را فراهم می‌سازد که منجر به همدلی در کلاس زبان می‌شود. بر‌اساس مدل همدلیِ پیشنهادی، مدرس می‌باید، خود را به جای زبان‌آموز بگذارد، نیازهای زبانی او را مقدم بدارد، از پیش‌داوری بپرهیزد و احساس او را درک کند. تحقق همدلی در کلاس زبان، نیازمند تمهیدات و بسترسازی‌هایی است که اجرای کامل تمامی آن‌ها در کلاس درس، به‌عنوان تکنیک‌های رسیدن به این مهم، راهی برای برقراری همدلی می‌گشاید. تهیه طرح درسی روشن و دقیق، استفاده از دفتر ارتباطی، گوش دادن پویا و بازگویی، ابراز احساس خود و دیگری و شناخت زبان بدن از جمله این تکنیک‌های ارتباطی است که در این مقاله شرحی بر آن‌ها رفته و در ادامه، با انجام پژوهشی میدانی میزان تحقق همدلی بین مدرس زبان و زبان‌آموزان مورد سنجش قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، همدلی،آموزش زبان،الگوی همدلی،مهارت همدلی،مدرس زبان

عنوان انگلیسی Empathy, an Influencing Behavioral Model in the Interaction between Teacher and Learner
چکیده انگلیسی مقاله In this study, through a new look on the theory of empathy and based on theories of  psychologists such as Rogers and Bennet, we propose a model to teachers that ables them to communicate with the learners with empathy. "Empathy" is a valuable feature that creates mutual trust, so that the learning process is enjoyable for both sides. In educational psychology, empathy is defined as the "ability to communicate in such a way that the audience feels that he/she is understood." Generally, empathy gives flexibility to human interactions. In the field of education, with the creation of a favorable atmosphere in the classroom, empathy enhances the learning process. Despite that empathy has been on the agenda since 1970s in the language learning theory in the western countries, but it was absent in Iran's educational approaches. This research will lead to recognition of skills for empathy. Based on the model of empathy, teachers must put themselves on the position of learners, take precedence over the needs, and avoid pre-judgments. To establish empathy in the classes, some specific tools and techniques are needed, including providing clear and detailed lesson plans, using notebook communication, classroom management, intelligent dialogue, active listening and retelling, expressing your feelings and the other, understanding body language, and cognition including communication techniques. Finally, the realization of empathy between teachers and students has been studied.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empathy,Language learning,Empathy model,Empathy strategies,Language teachers

نویسندگان مقاله رویا لطافتی | roya letafati
associate professor of french language education, tarbiat modares university, tehran, iran
دانشیار آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عاطفه زرینی | atefe zarini
m.a. of french language education, tarbiat modares university, tehran, iran
کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-9094&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات