|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی پیکرهبنیاد شیوه نامدهی خلیج فارس در مطبوعات و رسانههای آمریکایی به شیوه تحلیل گفتمان انتقادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خلیج فارس بهعنوان یک شاهراه جغرافیایی بینالمللی که به هارتلند جهان نیز شهرت یافته و سومین خلیج بزرگ دنیا به شمار میآید، از چندین منظر حائز اهمیت است. از چند دهه قبل بر سر نام این منطقه منازعات و بحثهای مختلفی درگرفته است و اخیراً نیز برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و گاه بعضی خبرگزاریها، مطبوعات، مؤسسات و نهادهای اروپایی و آمریکایی میکوشند اصطلاح مجعول «خلیج عربی» را جایگزین نام «خلیج فارس» کنند. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که بسامد و شیوه توزیع کاربرد واژه خلیج عربی و سایر اصطلاحات مجعولی که توسط رسانهها و مطبوعات آمریکایی مورد استفاده قرار میگیرد، چگونه است و چه رابطهای بین کاربرد این اصطلاحات نوپدید با بازه زمانی انتشار مطلب/ خبر و گونه/ ژانر آن وجود دارد؟ روش انجام پژوهش به شیوه پیکرهبنیاد و مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی است. برای این منظور، عنوان Persian Gulf و سه اصطلاح Arabic / Arabian / Arab Gulf را در دو پیکره انگلیسی، آمریکایی معاصر(COCA) با بیش از چهارصد و پنجاه میلیون واژه از متنهای مطبوعاتی و رسانهای معاصر (بین سالهای 1990 - 2012) و پیکره مجله آمریکایی تایم با بیش از یکصد میلیون واژه (از سال 1923 - 2008) را مورد بررسی قرار دادیم و نتایج را به شیوه تحلیل گفتمان انتقادی تحلیل کردیم. پژوهش حاضر نشان داد که بسامد کاربرد عنوان Persian Gulf در هر دو پیکره مورد استناد با بسامد هیچیک از سه اصطلاح مجعول (و حتی مجموع بسامد آنها) قابل مقایسه نیست. از سوی دیگر، درحالیکه عنوان خلیج فارس به صورت بینشان در کل بازه زمانی و گونههای خبری، کاربردی وسیع و غالب داشته است، سایر اصطلاحات، بیشتر در دهه 1980 م. و 1990 م. آن هم اغلب در متنهای اقتصادی مرتبط با موضوع نفت، گزینش شدهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، تحلیل گفتمان انتقادی،تحلیل پیکرهای،خلیج فارس،راهبردهای نامدهی،متون رسانهای |
|
عنوان انگلیسی |
The Corpus-based Study of the American Press and Media’s Naming Strategy Toward the Persian Gulf: CDA Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The "Persian Gulf", as a very important geopolitical region known as global heartland, is the third great gulf of the world. There have been some controversies over the name of this region in recent few decades, and recently some Persian Gulf Arab states or sometimes American and European institutes have tried to coin the fake name of "Arab Gulf" instead. In this paper, after reviewing the literature and historical and international documents, we study the naming strategy of international media toward the name of this important geographical entity. We compare the frequency, genre and content of the articles and news in which four referring expressions of "Arabic/Arab/Arabian/Persian Gulf" have been used within the Critical Discourse Analysis (CDA) framework. The data are gathered from Time magazine archive (1923-2008) and Contemporary Corpus of American English (COCA) (1990-2012). The findings of this article show that, comparing with other terms, the usage of the term "Persian Gulf" is considerably and undeniably more than the other three terms in a way that in Time magazine archive, there are 969 and in COCA corpus, 5003 cases of "Persian Gulf" usages while this number is around a hundred for all of the three coined words. The results further shows that while Persian Gulf is widely used context freely as default name, "Arab Gulf" term is mostly used in economic context, especially in those news and articles, which are about the "oil". |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
critical discourse analysis,Corpus-based analysis,Persian Gulf,Naming strategies,Media Texts |
|
نویسندگان مقاله |
رضا خیرآبادی | reza kheirabadi ph.d. in linguistics, the research and training plan organization, tehran, iran استادیار زبان شناسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-560&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|