|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۷۱-۱۹۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی موقعیت «روایتشنو» در ادبیات داستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
گفتن یا نگفتن داستان، باعث تفاوت بین متن روایی و غیرروایی میشود. در هر متن روایی علاوه بر یک راوی، دستکم یک «روایتشنو» نیز وجود دارد. «سطح روایی»، «میزان مشارکت» و «درجۀ ادراک پذیری» راوی، مهمترین عواملی هستند که ویژگیهای روایتشنو را تعیین میکنند. در این پژوهش علاوه بر معرفی نشانههای مستقیم و غیرمستقیم وجود «روایت شنو»، به تبیین دو گونه «روایتشنو» درونمتنی و برونمتنی میپردازیم. چگونگی تمایز متن روایی و غیرروایی، چگونگی نمود نشانههای مستقیم و غیرمستقیم مبنی بر وجود روایتشنو در داستان و منظور از روایتشنو درونمتنی و برونمتنی در یک متن، پرسشهای اساسی این پژوهش به شمار میروند. در این پژوهش، به روش توصیفی – تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، نشانههای مستقیم و غیرمستقیم وجود «روایتشنو» در داستان را معرفی میکنیم و به تبیین تمایزهای روایتشنو درونمتنی و برونمتنی در داستان و متون روایی میپردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که روایتشنو درونمتنی همان مخاطب تخیّلی و روایتشنو برونمتنی، خوانندۀ ملموس است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، روایت،متن روایی،رابطۀ علّی و معلولی،روایتشنو،برونمتن،درونمتن |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey on the Status of “Audience” in Narrative Literature |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Telling or not telling story clearly distinguishes between narrative and non-narrative texts. As in narrative texts, there is a narrator, so there should be at least one audience. The most important factors, which determine the characteristics of the audience can be enumerated as: "level of narrative", "level of narrator's participation" and "level of his/her perception". Here, in addition to explanation of two kinds of inter- and extra- text audience, we try to introduce direct and indirect signs of the presence of the audience. Thus the essential questions, which form the foundation of our study, are: "What is the difference between narrative and non-narrative texts?", "How direct and indirect signs of the presence of the audience manifest in a story?" and the last question is: "What's the meaning of inter- and extra- text audience in a text?". This study through descriptive-analytic method and use of library resources represents direct and indirect signs of presence of the audience and it also explains differences between inside and outside the text audience in stories and narrative texts. The results of this study show that inside the text audience is identical with imagery addressee and outside the text audience is a real reader. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Narration,Narrative text,Cause and Effect relation,audience,Outside the text,Inside the text |
|
نویسندگان مقاله |
محسن محمدی فشارکی | mohsen mohammadi fesharaki assistant professor of persian language and literature, university of isfahan, isfahan, iran استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
شیرین عاشورلو | shirin ashourloo m. a. student in persian language and literature, university of isfahan, isfahan, iran دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1272&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|