جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۶۵-۱۶۲

عنوان فارسی مراحل دریافت متن در شعر سپهری بر‌اساس رویکرد بوگراند و درسلر
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، مراحل چهارگانۀ دریافت متن را با توجه به سه معیار متنیت بوگراند و درسلر، یعنی انسجام، پیوستگی و بینامتنیت، در مجموعه شعر زندگی خواب­ها، اثر سهراب سپهری، بیان کرده‌ایم. هدف از پژوهش، یافتن روش تحلیلی نو در شعر معاصر است که از جزء به کل و از متن به شناخت می­رسد؛ بنابراین ترکیبی از روش­های عینی و ذهنی است که شیوۀ درک و مراحل دریافت شعر معاصر را طی مراحلی در برابر خواننده قرار می­دهد. ابتدا با تقطیع متن، واژه­های مهم یا مراکز کنترل محتوا را پیدا می­کنیم و سپس شعر را از طریق استنباط، به­ صورت مفاهیم پیوسته در­می‌یابیم و طرح ذهنی شاعر را برای بیان روایت آن کشف می­کنیم. در طرح، ایدۀ خاصی از طریق شعر انتقال یافته است که با مطالعات و تجربه­های مشترک خواننده و شاعر ارتباط دارد. طرفین گفتمان یا محتوای ذهنی مشابهی دارند یا به بینامتن­های مشترکی دسترسی دارند. به این ­ترتیب، خواننده به هدف شاعر‍‍‍ پی می­برد و با دنبال ­کردن شعرهای دیگر می­بیند که شاعر، طرح ذهنی خود را در شعرهای دیگر در موقعیت­های جدید تکرار می­کند. در پایان نتیجه می‌گیریم که سپهری با دو بینامتن سورئالیسم و عرفان و تکرار یک طرحوارۀ زنجیری، به طرح و توصیف کوتاه تجربیات متافیزیکی خویش پرداخته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، سپهری،بوگراند- درسلر،همایندی،طرحوارۀ زنجیری،سورئالیسم

عنوان انگلیسی The Stages of Textual Perception in Sepehrie’s Poetry: Based on Beaugrande & Dressler’s Approach
چکیده انگلیسی مقاله The current research, taking into account three standards of Beaugrande & Dressler's textual-cognitive model i.e. cohesion, coherence, intertextuality, explains the four-fold stages of textual perception in Sohrab Sepehrie's poetic collection Zendegi-ye Khwabhâ (Dreams' Life). The aim of the study is to find a new analytical method of the contemporary poetry that is identified through the text hence; it is a collection of identical and mental processes that gradually ring forth the method of understanding and stages of perception to readers. Based on the above model, this study elaborates on a quadric procedure, consisting of parsing, concept recovery, idea recovery and plan recovery for perceiving Sepehrie's poetry. Here, "parsing" is achieved through collocation; "concept recovery", through finding the schema; "idea recovery" through taking a sequence of actions and looking for background knowledge and intertextuality; and finally the "plan recovery" through attachment. In other words, a receiver arrives at sequence of actions following collocations that fills the gap in the text and discovers the poet's schema through sharing his/her background information with instances of intertextuality. Sepehrie succeeded in expressing his metaphysical experiences in a compact way through repeating and describing a chain schema via appealing to surrealism and mysticism as elements of intertextuality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sepehrie,Beaugrande &, Dressler,collocation,Schema,Sequence of actions

نویسندگان مقاله فرخ لطیف نژاد لطیف نژاد | farrokh latif nejad
ph.d. student, dept. of persian language amp; literature, ferdowsi university, mashhad, iran
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

فرزان سجودی | farzan sojoodi
associate professor, dept. of semiotics amp; linguistics, university of arts, tehran, iran
دانشیار نشانه شناسی و زبان شناسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

مه دخت پورخالقی | mahdokht pour khaleghi
3. professor, dept. of persian language amp; literature, ferdowsi university, mashhad, iran
استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5633&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات