|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱-۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تعامل تلفظ و نگارش ارتباط بین مشکلات تلفظی و خطاهای نگارشی فارسیآموزان غیر فارسیزبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
آنچه در پژوهش های انجام شده در حوزه آموزش زبان فارسی بیشتر دیده می شود، جدایی آموزش تلفظ از آموزش نگارش است. در این پژوهش، با تمرکز بر خطاهای زبانی زبان آموزان فارسی در حوزه آواها، به بررسی رابطه بین خطاهای تلفظی موجود در گفتار آنان با خطاهای موجود در نوشتار همان زبان آموزان پرداخته ایم. با این بررسی درصددیم تا نشان دهیم این دو حوزه اندرکنش های فراوانی داشته و تقویت یکی به معنی تقویت دیگری است. ابتدا داده های جمع آوری شده از گفتار شفاهی زبان آموزان را فهرست و موارد تکرار شونده در حوزه های واکه، همخوان و نیز فرایندها را استخراج کرده و برای هر مورد نمونه هایی را به دست داده ایم. سپس در مراحل بعدی از زبان آموزان درخواست کردیم تا انشاهایی در موضوعات مختلف تحریر کنند. خطاهای استخراج شده از این داده ها را با میزان فراوانی در نمودارها ارائه نموده ایم. مقایسه صوری این جداول با انواع خطاهای شفاهی و نیز تحلیل آماری نشان می دهد که خطاهای نوشتاری در حوزه تلفظ ناشی از خطاهای توانشی زبان بوده و تنها یک سهو کنشی در حوزه تولید محسوب نمی شود. اثبات فرضیه ارتباط معنادار بین خطاهای تلفظی و خطاهای نگارشی به این نتیجه رهنمون می شود که املا و تلفظ، دو روی یک سکه هستند. با این نتیجه و با بهره گیری از رویکرد ارتباطی، پیشنهاد می کنیم در آموزش و نگارش کتاب های درسی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، تدریس همزمان تلفظ و نگارش، مورد نظر قرار گرفته و به این دو حوزه به مثابه آیینه یکدیگر توجه شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، تلفظ،نگارش،خطا،آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان،رویکرد ارتباطی |
|
عنوان انگلیسی |
Mixing Pronunciation and Writing in Teaching Language: Surveying the Relationship between Pronunciation and Writing errors among Non-Iranian Persian Learners |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Language teaching literature shows an isolation and independency between pronunciation and writing. In this paper, focusing on the pronunciation errors of Persian language learners, we test the hypothesis if there is a significant relationship between Pronunciation and writing errors of the same learners. In this regard, it is emphasized that these two categories have a lot in common, and reinforcing of one leads to the reinforcing of the other. First, the data collected from oral speech of the learners are listed. Then the repeated errors in vowels, consonants and phonetic processes are extracted and presented along with some examples. Next, the subjects are asked to compose writings in different topics. Errors extracted from these data are presented in charts and tables, along with the frequencies of each. Formal comparison and statistical analysis of t-student showed that writing errors in the pronunciation field are not simply a performance error in language production; rather they are resulted from competence of the learner. Proving our hypothesis, it is emphasized that pronunciation and writing are two sides of the same coin; therefore, it is suggested that using communicative approach, a kind of complementary attitude in teaching pronunciation and writing, is taken in the teaching methods and the composing styles of Persian language teaching textbooks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Pronunciation,writing,error,Communicative approach,Teaching Persian |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا ابوالحسنی چیمه | zahra abolhassani chimeh assistant professor, department of linguistics, lecturer at charles university, scentific member of samt research center, tehran, iran استادیار زبان شناسی، مرکز تحقیق سازمان سمت، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-26838-1&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|