|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل ساختاری زبان غنایی (با تکیه بر نفثهالمصدور) |
|
چکیده فارسی مقاله |
نفثه المصدور، اثر شهاب الدین محمد زیدری نسوی از شاهکارهای نثر فنی و مصنوع و مزیّن فارسی است. با بررسی ساختار متن از منظر زبان، این گونه به نظر می رسد که کارکرد ادبی و عاطفی متن بسیار بیشتر از اطلاعات تاریخی آن نمود دارد. از منظر زبانی، اغلب، جهت گیری پیام یا به سوی گوینده است یا به سوی خود پیام، بنابراین مخاطب معمولاً با متنی ادبی مواجه است که زبان آن اغلب کارکردی عاطفی دارد؛ از همین رو است که مخاطب همواره حدیث نفس گوینده را می شنود. از سوی دیگر، نویسنده با قاعده افزایی های متعدد در متن خود، توازن های گوناگون موسیقایی ایجاد می کند و موسیقی درونی متن را که لازمۀ یک متن غنایی است، تقویت می کند. اوج زبان غنایی در متن نفثه المصدور، زمانی است که نویسنده، همزمان به متن خود کارکرد شعری و عاطفی می دهد و از توازن های گوناگون استفاده می کند. در این مواقع که نویسنده غلیان احساسات خود را در متنی شاعرانه و آهنگین بیان می کند، نثر کتاب بسیار ساده و روان است. هدف این پژوهش، تحلیل ویژگی های زبان غنایی با تکیه بر ساختار متن نفثه المصدور است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، نفثهالمصدور،زبان غنایی،کارکرد شعری،کارکرد عاطفی،قاعدهافزایی |
|
عنوان انگلیسی |
Structural Analysis of Lyrical Language (Based on Nafsat-o-Masdur) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Nafsat-al-Masdur by Shahab-al-din Mohammad Zeidary Nasavi, is one of the Persian euphemistic masterpieces. An examination of the structure of this text, from the perspective of language, reveals that the poetic and emotive functions of the text are more highlighted than the historical information. From a linguistic standpoint, a message could either be directed towards the addressor or the message itself. Therefore, the addressee is basically confronted with a literary text whose language often has an emotive function. As a result, the addressee understands the author's soliloquy all the time. On the other hand, the author, through using his regular extra-regularity, produces numerous musical parallelisms and invigorates the internal music of a lyrical text, which is an essential component of any lyrical text. The pinnacle of lyrical language in Nafsat-o-al-Masdoor is where the author adds poetic and emotive functions to his text and makes use of a variety of parallelisms. In such cases, where the author expresses his spontaneous overflow of feelings in a given poetic and lyrical text, the prose of the book is quite simple and eloquent. This study aims to analyze the characteristics of lyrical language focusing on the structure of Nafsat-al-Masdur. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Nafsat-o-Masdur,Lyrical languge,Poetic function,Emotive function,Extra regularity |
|
نویسندگان مقاله |
امید ذاکری کیش | omid zakeri kish ph.d. student of persian language and literature, university of isfahan, isfahan, iran دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
اسحاق طغیانی | eshagh toghyani professor of persian language and literature, university of isfahan, isfahan, iran استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید مهدی نوریان | seyyed mehdi nooriyan professor of persian language and literature, university of isfahan, isfahan, iran استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-9007&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|