|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی واژگان پایه در متنهای داستانی و شعرهای مجله «رشد نوآموز» |
|
چکیده فارسی مقاله |
مخاطب شناسی در آفرینش آثار ادبی، آموزشی و کمک آموزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع به هنگام نگارش متون ویژه کودکان اهمیت بیشتری پیدا می کند. متخصصان ادبیات و آموزش کودکان و نوجوانان به این موضوع واقف هستند که کاربرد واژگان و ساختارهای دشوار در متن، آموزش را مختل کرده و احساس لذت خواندن را در کودکان از بین می برد. بنابراین در نگارش متون آموزشی و کمک آموزشی توجه به گروه سنی مخاطبان برای استفاده از واژگان پایه، یعنی واژگانی که بیشتر افراد در یک گروه سنی آن ها را فهمیده و به کار می برند، اهمیت زیادی دارد. در این تحقیق، با در نظر گرفتن طرح واژگان پایه از نعمت زاده و همکاران (1390)، میزان کاربرد این واژگان در 20 اثر (10 داستان و 10 شعر ) منتخب از مجله «رشد نوآموز» سال 1390 را بررسی کرده ایم. نتایج این تحقیق در نگارش و نیز بازبینی آثار ویژه کودکان مقطع ابتدایی کاربرد دارد. هدف از انجام چنین تحقیقاتی، شناسایی واژگانی است که کودکان ایرانی در تمام نقاط کشور آن ها را می فهمند تا هنگام تهیه محتوای آموزشی از واژگان نامفهوم و دشوار استفاده نشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، واژگان پایه،رشد نوآموز،ادبیات کودک و نوجوان،متنهای کودکانه،محتوای آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of Core Vocabulary in Children´s Stories and Poems of “Roshde Noamuz” Magazine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
While writing a literal or educational text, especially for children, it is very important to know the characteristics of the readers. Children's literature and educational professionals believe that using difficult vocabulary or structures in a text will eliminate the reader's motivation, so using simple structures and core vocabulary is very important. Core vocabulary means a list of words that have high frequency in use, and everyone (in an age level) can understand their meaning. In this research, we study the usage of core vocabulary in 20 texts from "Roshde Noamuz" magazine according to Nematzade et al (2011). The results of this research can be fruitful in writing and translating childrenʼs texts. We further aim to find vocabulary that all Iranian children can understand its meaning to use in literal and educational texts. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Core Vocabulary,“Roshde Noamuz” magazine,Children’s literature,Children’s texts |
|
نویسندگان مقاله |
سید بهنام علوی مقدم | seyyed behnam alavi moghaddam associate professor in linguistics, research and planning organization samt amp; allame tabatabai university, tehran, iran دانشیار زبان شناسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
معصومه خیرآبادی | masoomeh kheirabadi m.a. in linguistics teaching farsi to non-persian students , allame tabatabai university, tehran, iran کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-8278&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|