|
جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل خطاهای دستوری فارسیآموزان لکزبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
جستار حاضر به ارزیابی خطاهای دستوری لک زبانان در کاربرد زبان فارسی پرداخته است. در پژوهش پیش رو، ابتدا تنوع خطاها و حوزه های رخداد آن ها بر مبنای طبقه بندی کوردر (1975) به دست آمد. آن گاه دو فرضیه« قوی» و «معتدله» در تحلیل داده ها ملاک عمل قرار گرفت. یافته های پژوهش بر غالب بودن نقش فرضیه معتدله در یادگیری زبان دوم صحه گذاشت. این پژوهش هرچند حاکی از تأثیرپذیری نسبی زبان آموزان از انتقال بین زبانی است، نتایج متن یادگیری (محیط) را مؤثر ترین عامل در یادگیری می داند. گفتنی است از میان خطاهای دستوری ایجاد شده، تعمیم افراطی، قیاس نادرست، تقریب و اطناب میزان قابل توجهی را نشان نمی دهد. از این رو، انتـقال درون زبانی یا استفاده از راهبردهای ارتباطی را نمی توان از عوامل اصلی در بروز خطاها قلمداد کرد. نتایج پژوهش همچنین مبین این نکته است که به موازات تسلط هرچه بیشتر زبان آموزان بر زبان مقصد از وقوع خطاها کاسته می شود. بدین سان به واقعیت قاعده مندی خطاها پی می بریم که از نظرگاه پژوهش های مربوط به این حوزه درخور توجه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، یادگیری زبان،بررسی خطا،خطاهای نحوی،زبان فارسی،زبان لکی |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of Grammatical Errors in Farsi Learners of Laki Speakers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present article has studied the syntactic errors made by Lak students in Farsi learning/using. At first, types of errors and their occurrence positions were recognized based on Corder (1975) classification. Then, strong and moderate versions of Contrastive Analysis Hypothesis were considered in data analysis. The results indicated that the moderate version had the dominant role in second language learning. Although this article shows that language learners are affected by some interlingual transfers, the context of learning is the main factor in language learning. Grammatical errors such as overgeneralization, false analogy, approximation and circumlocution were not highly occurred. So interlingual errors and communicative strategies were not the main sources of errors. The findings also indicated that the more the proficiency the target language, the less will be occurrence of errors. This illustrates that errors are rule-governed and this fact is very important in error analysis researches. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Language learning, Error analysis, Syntactic errors,Persian, Laki |
|
نویسندگان مقاله |
فروغ کاظمی | foroogh kazemi assistant professor in linguistics, islamic azad university of central branch tehran, tehran, iran استادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5637&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|