جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۳۷-۲۶۰

عنوان فارسی نگاهی به کتاب عربی اول دبیرستان بر‌اساس الگوها و ملاک‌های تحلیل و سازمان‌دهی محتوا
چکیده فارسی مقاله آموزش هر زبانی، موانع و ویژگی­های خاص خود را دارد، بدون شک، آموزش زبان عربی در مدارس ایران از این قضیه مستثنی نیست. برخی از موانع یادگیری زبان عربی، به نحوه سازمان دهی محتوای کتاب­ها باز می­گردد؛ به ویژه، آموزش زبان عربی در پایه اول دبیرستان، بنا به برخی دلایل از جمله وارد شدن دانش­آموز به یک مقطع جدید، کار دشواری به نظر می­رسد. در صورتی که اگر اجزای مختلف محتوای کتاب­ها شناخته و دسته بندی شود؛ درک و انتقال آن ساده­ تر خواهد بود. از این رو، می­توان گفت تحلیل محتوای کتاب عربی اول دبیرستان می­تواند گام مهمی در شناخت نقاط ضعف و قوت این کتاب باشد. هدف مقاله حاضر این است که با تکیه بر تکنیک تحلیل محتو که یک روش پژوهشی برای توصیف عینی، منظم و کمّی محتوای ظاهری ارتباطات است و در آموزش زبان، برای بررسی های مربوط به محتوای کتاب های درسی به کار برده می شود، کتاب عربی سال اول دبیرستان را بر اساس الگوهای تحلیل محتوا و ملاک­های سازمان­دهی محتوا بررسی نماید. روش پژوهش، توصیفی– تحلیلی بوده و نتایج مقاله بیانگر این حقیقت است که با در نظر گرفتن این الگوها و ملاک ها، این کتاب تا حد زیادی در اجرای صحیح اصول برنامه­ریزی درسی و سازمان­دهی محتوا موفق بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، آموزش زبان عربی،تحلیل محتوا،الگوهای تحلیل محتوا،ملاک­های تحلیل محتوا،عربی اول دبیرستان

عنوان انگلیسی A look at the Grade-one Arabic Language High School Book on the Basis of Patterns and Criteria for Content Analysis and Arrangement
چکیده انگلیسی مقاله Teaching every language has got its own special hindrances and features. Undoubtedly, teaching Arabic Language in Iranian schools is not excluded from this fact. Some of the hindrances of learning Arabic language are refered to the content order of the school books. Especially teaching Arabic high language in grade one seems to be a difficult job for some reasons such as the students' enterance to a new stage. If the different components of the books' content get realized and catagorized, the understanding and explication would be easier. Thus analizing the content of Arabic high school book in grade one can be an important step towards identification of its weaknesses. This article aims to evaluate the Arabaic high school book in grade one on the basis of content analysis patterns and arrangement criteria relying on Content Analysis Approach, which is a resaerch method for objective, quantitative and organized discription of superficial contents in communications. The research was descriptive-analytic. The results showed that considering These patterns and criteria, this school book has been highly successful in accurately performing the principles of edunation planning and content arrangement.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching Arabic language,Content Analysis,Content analysis patterns,Content analysis criteria,Arabic in grade one

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده | issa motaghizadeh
assistant professor, department of arabic language and literature, tarbiat modares university
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مهین حاجی زاده | mahin hajizadeh
associate professor, department of arabic language and literature, shahid madani university, tabriz, iran
دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

کاوه خضری | kawe khezri
m.a. student in department of arabic language and literature, tarbiat modares university
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7044&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات