جستارهای زبانی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۶۱-۲۸۶

عنوان فارسی راهبردهای یادگیری زبان فارسی: بررسی ارتباط بین ملیت با به‌کارگیری راهبردها در میان فارسی‌آموزان غیر ایرانی
چکیده فارسی مقاله در حوزه آموزش کاوی زبان های دوم، راهبردهای یادگیری زبان در زبان های بیشماری شناسایی شده و تأثیر عواملی مانند سن، جنس، انگیزه، هوش و سطح مهارت های زبانی بر به کارگیری آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. اما در زمینه آموزش کاوی زبان فارسی به عنوان زبان دوم، پژوهشی انجام نشده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میان ملیت با به کارگیری راهبردها، در میان فارسی­آموزان غیر ایرانی انجام شده است؛ چنانکه بر مبنای پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990)، روی 156 فارسی­آموز غیر ایرانی پسر و دختر با سیزده ملیت گوناگون در دانشگاه بین­المللی امام خمینی (ره) شهر قزوین صورت گرفته است. آمار استنباطی و آزمون­های آماری نشان دادند میانگین کلی استفاده از راهبردها در میان ملیت­های مختلف اختلاف ناچیزی با یکدیگر دارند که معنادار نیست. ولی آمار توصیفی بیانگر آن است که ترتیب اولویت­های فارسی آموزان از ملیت­های مختلف با هم تفاوت دارند. علاوه بر آن، یافته­ها نشان می­دهند که به طور کلی، فارسی­آموزان با ملیت­های مختلف از راهبردهای فراشناختی و اجتماعی بیشتر از سایر راهبردهای یادگیری استفاده می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، راهبردهای یادگیری،آموزش زبان فارسی،فارسی­آموزان غیر ایرانی،ملیت

عنوان انگلیسی Strategies for learning Persian: Analysis of Relationship between Nationality and Application of Strategies among Foreign Persian Learners
چکیده انگلیسی مقاله In second language didactics, language learning strategies have been identified for numerous languages, and factors such as age, gender, motivation, intelligence, as well as the level of language skills for utilizing these strategies have been analyzed. However, in Persian didactics as a second language, no such research has been conducted yet. Therefore, in order to analysis the relationship between nationality and application of strategies among foreign Persian learners, the present research was conducted based on Oxford's (1990) Strategy Inventory for Language Learning. Both inferential statistics and statistical tests showed that on average, the use of language learning strategies among different nationalities is quite similar with negligible variances. Whereas, descriptive statistics showed that the order of priorities of Persian learners of different nationalities is dissimilar. In addition, the results of this research suggest that Persian learners of different nationalities generally use cognitive and social strategies more so than other strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning strategies,Persian didactics,Foreign Persian learners,Nationality

نویسندگان مقاله امیررضا وکیلی فرد | amirreza vakilifard
asistant professor, 1. assistant professor in persian language education, imam khomeini international university, qazvin, iran
استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

شراره خالقی زاده | sharareh khaleghizadeh
m.a. in persian language education, allameh tabatabai university, tehran, iran
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5590&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات