|
جستارهای زبانی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۱۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی توانش معنایی کودکان در سطح روابط معنایی بینگزارهای حاوی کمیتنمای «هر» |
|
چکیده فارسی مقاله |
معنا یکی از شاخصههای مهم در بررسی فرآیند یادگیری زبان مادری است. مطالعه آنچه کودکان راجع به معنا در سطوح مختلف میدانند، میتواند راهی برای دستیابی به چگونگی سخنوری بشر باشد. هدف از این تحقیق، بررسی میزان فهم کودک از نقشهای معنایی کمیتنمای جهانی «هر» در سطح روابط بین گزارهای است. بررسی روابط معنایی بینگزارهای حاوی کمیت نمای «هر» در کودکان، نه تنها گام ارزشمندی در دستیابی به معناشناسی «هر» خواهد بود، بلکه سهم بسزایی را در بررسی توانش معنایی کودکان ایفا خواهد کرد. در این تحقیق با استفاده از یک روش تجربی جدید، توانایی کودکان در استنباط بین جملات متضمن و مستلزم مورد بررسی قرار گرفته است. برای نمونهگیری، از 28 کودک دختر، بین سنین سه تا شش سال استفاده شده و گزینش کودکان به صورت تصادفی است. در نهایت در این مطالعه، توانش بزرگسالمانند کودکان، با توجه به معناشناسی در هر دو سطح ترکیب و مقایسه معنای جملهای، تأیید می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، توانش معنایی،ترکیب معنا،مقایسه معنا،کمیتنمای جهانی «هر»،روابط بینگزارهای |
|
عنوان انگلیسی |
Study of Children's Semantic Competence at the Level of Across-Proposition Meaning of Quantifier “Every” |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Semantic is one of the most important features in the study of native language learning process. The study of what children know about meanings in different levels would be away for achieving how the human becomes a speaker of a language. The aim of this study is evaluating children's understanding of semantic contribution of the universal quantifier "every" at the across-proposition level. Investigating children's computation of the across-propositional meaning relations involving the universal quantifier "every" would thus not only be the next valuable step to consider their knowledge about the semantics of "every", but also would make a significant contribution toward a new aspect of children's semantic competence. In this study, a new experiment evaluates the children's ability in inferences between entailing and entailed sentences. For sampling, 28 girls aged 3-6 years were selection randomly. Finally, the results confirmed that the competence of children is like adults with regard to the semantics in the composition and comparison of sentential meanings. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Semantic competence,Composition meaning,Comparison meaning,Universal quantifier “every” |
|
نویسندگان مقاله |
نرگس مقدمی | narges moghadami m.a. student, department of linguistics, islamic azad university of central tehran, tehran, iran دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
مریم ایرجی | maryam iraji assistant professor, department of linguistics, islamic azad university of central tehran, tehran, iran استادیار زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-2680&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|