|
جستارهای زبانی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۲۱-۲۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
سطوح پیچیدگی بندهای موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در کودکان فارسی زبان ۳ تا ۶ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
در دهه های اخیر، پردازش بندهای موصولی و بررسی پیچیدگی های آن ها در زبان های مختلف نقش عمده ای در تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی ایفا کرده است. این تحقیق برای مقایسه پیچیدگی دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و فاعل- مفعول در زبان فارسی انجام شده است. این پیچیدگی را بر اساس معیار روان شناختی میزان درک یا عدم درک این نوع جملات در کودکان 3 تا 6 ساله سنجیده ایم؛ چنانکه 96 کودک را در سه گروه سنی 3- 4، 4- 5 و 5- 6 سال (هر گروه 32 نفر) انتخاب کردیم و به هریک جملاتی شامل بندهای موصولی مورد نظر به دو صورت مجزای خبری و پرسشی با روش های نشان دادن شکل، اشیای واقعی یا درخواست برای اجرای یک فرمان ارائه دادیم و درک آنان را از این جملات ارزیابی کردیم. نتیجه نشان داد که بند موصولی فاعل- مفعول هم در جملات خبری و هم پرسشی به طور کاملاً واضح، پیچیده تر از بند موصولی فاعل- فاعل بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، پیچیدگی زبانی،بند موصولی فاعل- فاعل،بند موصولی فاعل- مفعول،زبان فارسی،کودکان 3 تا 6 ساله |
|
عنوان انگلیسی |
Levels of Complexity of SS and SO Type Relative Clauses in Preschool Persian Speaking Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent decades, processing relative clauses (RCs) and studying their complexity in different languages had an important role in linguistic and psycholinguistic researches. This study is to compare the complexity of two types of Persian RCs: Subject-Subject (SS) type and Subject-Object (SO) type. This complexity is assessed on the psychological criterion of the preschool children's understanding of the sentences in which these types of RCs are used. 96 Persian native children in three different age ranges of 3-4, 4-5, and 5-6 (each range 32 children) took part in this study. They were presented by the fore-mentioned types of sentences in two different forms of declarative and interrogative sentences, in different ways of showing pictures and realties, and also asking them to follow the order. Then their understanding of these sentences was tested. The results showed that SO type RCs, both in declarative and interrogative forms, were clearly more complex than SS type RCs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Language complexity,SS type relative clauses,SO type relative clauses,Persian,Preschool children |
|
نویسندگان مقاله |
شهین نعمت زاده | shahin nemat zadeh assistant professor, department of linguistics, al-zahra university, tehran, iran استادیار زبان شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
بلقیس روشن | belgheas roshan assistant professor, department of linguistics, payam noor university, tehran, iran استادیار زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مریم السادات غیاثیان | maryam sadat ghiasian assistant professor, department of linguistics, payam noor university, tehran, iran استادیار زبان شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مهران غفاری | mehran ghaffari ph.d. student, department of linguistics, payam noor university, tehran, iran دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6994&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|