|
جستارهای زبانی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۵-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بینامتنیت در شرق بنفشه، اثر شهریار مندنیپور |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله تلاشی است برای یافتن ردپای متون دیگر یا به عبارتی بینامتنیت در داستان شرق بنفشه اثر شهریار مندنی پور، نویسنده نسل سوم داستان نویسی ایران. خوانش بینامتنی مخاطب را از ارتباط یک متن با متون دیگر آگاه می کند و بنا بر نظریه بینامتنیت، هیچ متنی در انزوا شکل نمی گیرد و نمی توان آن را بدون ارتباط با متون دیگر خواند یا تفسیر کرد. در داستان شرق بنفشه حضور متون دیگر در متن اصلی به روشنی محسوس است و مؤلف نشانه هایی به کار می برد که با بررسی آن ها می توان جنبه های بینامتنی را تشخیص داد و منابع آن را شناخت. این تحقیق با استفاده از روش تحلیلی و بر اساس نظریه بینامتنیت و بررسی شواهد به دنبال اثبات این فرضیه است که وجوه اشتراک بین داستان شرق بنفشه و سایر آثار مورد بحث، ازجمله غزلیات حافظ، غزلیات شمس، تذکره الاولیا، بوف کور و ... که در پاره ای موارد ماهیت تقلیدی پیدا می کند، اتفاقی نیست و انگیزه مؤلف از به وجود آوردن عمدی این مجموعه از روابط بینامتنی، ایجاد یک نظام معنایی در جهت رسیدن به مفهومی عرفانی در متن است. پیرنگ همسان، عرفان مشترک، اعتقاد به هستی در نیستی و قدم نهادن به وادی فنا از گزاره های مشترک این اثر با برخی متون دیگراست که در طول داستان از آن ها نام برده می شود. بررسی و تحلیل این اشتراکات در جهت نشان دادن بینامتنیت این اثر با سایر متون مورد بحث و خوانش اثری با مضمونی شرقی از دیدگاه بینامتنی به عنوان نظریه ای امروزی از مهم ترین دستاوردهای این مقاله است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان کلیدی، بینامتنیت،ترامتنیت،پیرامتنیت،ورامتنیت،سرمتنیت،زبرمتنیت |
|
عنوان انگلیسی |
Intertextuality in Mandanipoor’s Sharghe Banafshe |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present paper is an attempt to investigate the concept of intertexuality in Sharyar Mandanipour's Sharghe Banafshe, which is attained with the analytic reading of the text along with the concepts that this work shares in common with the other texts, demonstrating the fact that these similarities have been deliberate, intending to achieve a mystical purpose. The contemporary thinkers are on the belief that each text incorporates in itself the sources taken from various cultures and is replete with the signs leading to the process of text creation. They further believe that no text is created in isolation and that we cannot interpret and read it without considering its connection to other texts around. Accordingly, in Shahryar Mandanipour's Sharghe Banafshe, the traces of other texts are present. In fact, in this work, the author utilizes the signs by which one can find intertextuality in the text. The followings are some of the features that Mandanipour's Sharghe Banafshe has in common with the other works of art: the same plot, common mysticism, belief in being within nothingness, and the path of annihilation. Investigation and analysis of these similarities existent in this work with the other works is the achievement of this essay. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Intertextuality,Transtextuality,Paratextuality,Metatextuality,Arctextuality,Hypotextuality,Annihilation |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه حیدری | fatemeh heidari associate professor in english literature, islamic azad university of karaj, alborz, iran دانشیار گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
بیتا دارابی | bita darabi m.a. in english literature, islamic azad university of karaj, alborz, iran ran کارشناس ارشد گروه ادبیات انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4281&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|