جستارهای زبانی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۴۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر عنصر متأخر در مکالمات پیام‌های بازرگانی رادیویی فارسی بر حافظه شنوندگان آن
چکیده فارسی مقاله تأثیرات یادآوری پیام ها بر حافظه شامل متقدم، میانی و متأخر است. یادآوری ابتدای پیام ها تحت تأثیر عنصر متقدم، یادآوری بخش میانی تحت تأثیر عنصر میانی و یادآوری انتهای پیام ها تحت تأثیر عنصر متأخر است. در این پژوهش تأثیر عنصر متأخر در مکالمات پیام های بازرگانی رادیویی فارسی و تأثیر جملات کوتاه و شعاری و پایایی آن در ذهن شنوندگان را بررسی کردیم. روش تحقیق به صورت میدانی و نیمه آزمایشگاهی است. برای آزمودن فرضیه ها شش پیام را از میان پنجاه پیام بازرگانی پخش شده در شبکه های رادیویی فارسی ایران، جوان و پیام در بهمن و اسفند 1389 انتخاب و براساس آن ها شش برگه آزمون تکمیل­کردنی طراحی کردیم. آزمودنی ها، متشکل از 71 نفرشامل 44 مرد و 27 زن، به طور تصادفی انتخاب شدند. آن ها پس از دو بار شنیدن هر پیام، واژه های جاافتاده در برگه های آزمون را به یاد آوردند و نوشتند. نتایج نشان داد در پیام های بازرگانی میانگین رتبۀ عناصر متأخر (77/2) در مقایسه با عناصر متقدم (16/ 2) و عناصر میانی (06/1) بیشتر در حافظۀ کاری شنوندگان باقی می مانند و بهتر به یاد می آیند. همچنین میانگین رتبۀ جملات کوتاه و شعاری (79/99) در مقایسه با جملات غیرشعاری (80 /41) بیشتر در حافظۀ کاری شنوندگان باقی می مانند و بهتر به یاد می آیند. نتایج این پژوهش به تهیه کنندگان برنامه های پیام های بازرگانی رادیویی فارسی، تولیدکنندگان کالاها و گردانندگان مؤسسات خدماتی کمک می کند تا توجه مخاطبان را بیشتر جلب کنند و کالاهای خود را بهتر بشناسانند. زبان شناسان و روان شناسان نیز می توانند تأثیرات جایگاه جملات بر حافظۀ افراد را بررسی و نتایج را مشاهده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، روان‌شناسی زبان،حافظۀ کاری،جملات شعاری،تأثیر عنصر متقدم،تأثیر عنصر متأخر،پیام بازرگانی رادیویی فارسی

عنوان انگلیسی The Study of Recency Effects of Persian Verbal Radio Commercials on Their Listeners
چکیده انگلیسی مقاله The message recall effects consist of the primary effects, middle effects and recency effects. People who recall the first part of the list are affected by the primary effects, those who recall the middle part are affected by the middle effects, and those who recall the last part are affected by the recency effects. The present research is to investigate the recency effects of Persian verbal radio commercials on the memory of their listeners. Also the study is to represent the effects of using short sentences and slogans in Persian radio commercials. The research methods are the field study and experimental. To perform the trials, six out of the 50 Persian radio commercials were chosen, which were broadcasted from Iran, Javan and Payam radio channels in February and March, 2011. Six blank-sentence tests were designed according to the commercials. 71 participants (44 men and 27 women) were randomly selected. Listening the commercials twice, they wrote the missing words in the tests they recalled. The results suggest the recency items with minrank (2/77) of a Persian radio commercial have more effects on the listeners' working memory and are recalled better than the primary (2/16) and  the middle items (%1/06). Also short sentences and slogans (99/79) have more effects on the listeners' working memory and they are recalled well than the others (41/80). The results are suitable for Persian radio commercial programmers, goods producers and service institution administrators to take the listeners' attractions to introduce their goods and services better. Linguists and psychologists can also use these results to study the effects of sentence positions on people's memories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psycholinguistics,Working memory,Slogans,Primary effects,Recency effects,Persian radio commercials

نویسندگان مقاله بلقیس روشن | belghais roshan
assistant professor, linguistics and foreign languages department, payam noor university, tehran, iran
استادیار گروه زبان شناسی و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

نازیلا بهمنی | nazila bahmani
m.a. in linguistics, payam noor university, tehran, iran
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

احمد علی پور | ahmad alipoor
associate professor, department of psychology, payam noor university, tehran, iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-1050&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات