|
جستارهای زبانی، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۳۵-۱۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه جنسیت و قطع گفتار: بررسی جامعهشناختی زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر که در حوزه جامعه شناسی زبان انجام گرفته تلاشی است برای ارزیابی یکی از تفاوتهای رفتار زبانی زنان و مردان در چارچوب نظریه تسلط. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی شاخص تسلط مکالمه ای قطع گفتار بر پایه نظریه تسلط در جامعه فارسی زبان و نیز بررسی عوامل سه گانه مؤثر بر قطع گفتار ( اظهار نظرهای مستقیم، انحراف از موضوع و قیدها و افعال تردید آمیز) می باشد. بر این اساس، شاخص قطع گفتار و شاخص های سه گانه مؤثر بر قطع گفتار در محیط های مختلط و همجنس در نظر گرفته شد وسپس این شاخص ها در چهل مصاحبه ی دو مرحله ای (10 مرد و 10 زن دانشجو در فاصله سنی 18-24 سال) مورد ارزیابی قرار گرفت. نهایتاً زنان و مردان در محیط های مختلف، بر اساس کاربرد قطع گفتار، رفتار متفاوتی از خود نشان دادند و نمود زبانی نگرشِ جنسیت مدار در جامعه امروز فارسی زبان ملموس بود و بر اساس این پژوهش، نوع رابطه هر کدام از شاخص های مؤثر بر قطع گفتار با قطع گفتار تدقیق شد و نهایتاً چارچوب ارائه شده توسط نظریه تسلط در میان فارسی زبانان، ناکارآمد، تشخیص داده شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژهها، جنسیت،نظریه ی تسلط،تسلط مکالمه ای،عمل کنترلی،قطع گفتار |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Gender and Speech Interruption: A Sociolinguistic Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study attempts to evaluate one of the language use differences among women and men according to the Dominance Theory. The main purpose of the study is thus to investigate speech interruption as the participatory dominance factor based on the Dominance Theory in the Persian community and three affecting factors on interruption (direct statements, subject deviation and verbs and adverbs of uncertainty). Speech interruption and three affecting factors on interruption have been evaluated in the single and cross-sex societies. The data required were obtained from 40 two-stage interviews (10 men and 10 women students in the age range of 18-24 years). The men and women of this study in single and cross-sex societies, based on speech interruption factor, showed different linguistic behaviors and the linguistic representation of gender-based attitude in the Persian community was tangible. The relationship of each affecting factor on interruption with interruption was determined. The findings suggest that the framework provided by Dominance Theory in Persian community is inefficient. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Gender,Dominance Theory,Participatory dominance,Controlling action,Speech interruption |
|
نویسندگان مقاله |
بهزاد رهبر | behzad rahbar behzad rahbar1 1. assistant professor, department of general linguistics, islamic azad university, zanjan branch, zanjan, iran استادیار گروه زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
بهروز محمودی بختیاری | behrooz mahmoodi bakhtiari assistant professor, department of general linguistics, faculty of fine arts, university of tehran, tehran, iran استادیار گروه زبان شناسی همگانی، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
گیتی کریم خانلویی | giti karimi khanlooi assistant professor in teaching english as a foreign language, zanjan university of medical sciences, zanjan, iran استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4171&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|