جستارهای زبانی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی از مناسبات بینامتنی تا مناسبات بینارسانه‎ای بررسی تطبیقی متن و رسانه
چکیده فارسی مقاله بینامتنیت و بینارسانه هر دو پدیده‎های گفتمانی هستند که نظام‎های نشانه-معنایی را با آشنایی‎زدایی یا تعامل متن و رسانه، تحت تأثیر قرار می‎دهند. کاربست بینامتنیت از زمان ظهور آن تا به حال بیشتر در مورد ادبیات و خط تمایز آن تنها رمان‎های چندرسانه‎ای بوده‎ است؛ اما در مورد هنرهای گوناگون خصوصا سینما، تئاتر و فضای سایبری به نظر می‎رسد به‌خوبی نتوانسته است -خصوصا در حوزه نقد- وضعیت تراگفتمانی تکنیکی و رسانه‎ای را توجیه کند تا این‎که بینارسانه در ادامه آن ارائه شده است. بینارسانه حکایت از تعامل خصوصیات مختلف رسانه‎های گوناگون در کنار یکدیگر با حفظ همه‎ی ویژگی‌های نشانه‌ای آن‎ها و سپس تراموقعیتی دارد که ویژگی های اولیه به حالت تعویق و تعلیق درمی آیند. مهم‎ترین ویژگی این تلاقی رسانه‎ای استقرار یک ماده‎ و فرم بیان در کنار ماده‎ و فرم بیانی دیگر است. هدف این مقاله علاوه بر بررسی گفتمان بینارسانه‎ای، مطالعه‎ی نقش آن در نشانه‎-معناشناسی و هنر می‎باشد. به همین منظور پس از بازخوانی بینامتنیت، مرزهای تمایز متن و رسانه و در نهایت جلوه‎های حاصل از تعامل رسانه‎ها، جهت دست‎یابی به نظریه‎ی منسجمی در مورد بینارسانه مورد بررسی قرار می‎گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متن،گفتمان،واژه‌های کلیدی، بینامتنیت،بینارسانه،رسانه،نشانه-معناشناسی

عنوان انگلیسی From Intertextual Relations to Intermediality Aspects
چکیده انگلیسی مقاله Both intertextuality and intermediality are discursive phenomena that impact the semiotics by defamiliarization or interaction of the media and the text. Intertextuality function since its appearance could be seen only in the literature and its contrast was only with multi-media novel. In various arts, especially in the cinema, theatre and cyberspace, it seems that they could not achieve to prove the transdiscursive technical and media situation – particularly in the criticism area – until intermediality is discussed. The intermediality shows interaction of various characteristics between different mass media next to each other keeping all characteristics of its signs. It has then a transposition by which the primitive characteristics are suspended and differentiated. The most important aspect of this media conflux is to establish a material and a form of expression next to another material and form. The purpose of this research – besides studying intermediality discourse – is to consider its function in the semiotics and arts as well. That is why having the intertextuality reread, the borders between text and media and, finally, the effects produced by interaction of the media are regarded to gain a proper theory about intermediality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Discourse,Media,intertextuality,Intermediality,semiotics,Text

نویسندگان مقاله حمید رضا شعیری | hamid reza shairi
associate professor department of french tarbiat modares university, faculty of literature amp; humanity,
تهران, دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی گروه فرانسه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مجید رحیمی جعفری | majid rahimi jafari
m.a, dramatic literature, tmu, tehran, iran
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سیدمصطفی مختاباد امرایی | seyed mostafa mokhtabad amrei
associate professor dramatic literature, tmu, tehran, iran
دانشیار ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-4586&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات