جستارهای زبانی، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۹۳-۲۲۳

عنوان فارسی تفاوت‌های جنسیتی زبانی در به کارگیری دایرۀ واژگان فارسی در چهارچوب تکامل رشد ارتباطی: بررسی موردی در دو کودک دوقلو
چکیده فارسی مقاله این پژوهش بررسی موردی تفاوت های جنسیتی زبانی در کودک دوقلوی دختر و پسر است که در به‌کار گیری دایره واژگان فارسی انجام شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی در چارچوب فهرست تکامل رشد ارتباطی مک آرتور- بیتز (سی. دی . آی) انجام شده و در آن، دایره واژگانی دوقلوهای مورد‌بررسی در 22 دسته واژگانی و 2 دسته افزون بر چهارچوب تحقیق، تحلیل شده است. پیکره زبانی، گفتار روزمره دوقلو‌هاست که با استفاده از ضبط صدا (در کل 2535 واژه) دسته بندی، و بسامد وقوع آنان در هر دسته واژگانی محاسبه شده است. در ادامه، تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی وابسته انجام شده است. نتایج آزمون تی وابسته نشان می‌دهد فقط در دسته‌‌های واژگانی 6، 10 و 16 و نمره کل مقیاس (نمودار 1 و جدول 26)، میان میانگین عملکرد دوقلوها تفاوتی معنادار وجود دارد (05/0p<) و در سایر موارد میانگین عملکرد آن‌ها بسیار نزدیک به یکدیگر است. همچنین در تمام موارد معناداری تفاوت، میانگین عملکرد آرشام (پسر) بزرگ‌تر از آرشیدا (دختر) است که عملکرد بهتر وی را در این خرده مقیاس ها نشان می‌دهد. در دسته‌های 2 و 13 عملکرد آن‌ها و در نتیجه میانگین یکسان است. سایر تفاوت‌ها و شباهت‌ها‌ی موجود در دایره واژگان آن‌ها عبارت‌اند از: 1. دسته واژگانی افعال در دایره واژگان هر دو از بالاترین بسامد برخوردار است؛ 2. دسته واژگانی کلمات انتزاعی برای هر دو از کمترین بسامد برخوردار است و 3. گستردگی و تنوع دایره واژگان در کودک پسر بیشتر است (از مجموع پیکره، 25/56 درصد به پسر و 74/43 درصد به دختر اختصاص دارد).
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفاوت جنسیتی،واژه‌های کلیدی، فراگیری زبان کودک،چارچوب فهرست تکامل رشد ارتباطی مک‌آرتور-بیتز،دسته‌بندی دایره واژگانی

عنوان انگلیسی Gender Differences in the Usage of Farsi Lexicon within CDI Framework: A Case Study in a Pair of Twins
چکیده انگلیسی مقاله The present research is a case study of gender differences of language usage in a pair of non-identical twins (a boy [Arsham] and a girl [Arshida]), performed on their using in Farsi Lexicon. The descriptive-analytic research is based on Mac-Arthur-Bates’s Communicative Development Inventories (CDI), according to which the twin’s lexicon has been divided into 22 categories, to which two extra categories are added. The language corpus is the twin’s recorded daily speech including 2535 words, categorized based on the framework. The frequency of each lexical group is evaluated throughout the research, together with the analysis of data accomplished by dependent T-test. The T-test results illustrated that there is a significant difference (p< 0.05) between the average of the twin’s usage only within the groups of 6, 10 and 16 as well as on their score of total scale (diagram 1 and table 26). This is while their average is near to each other in all other groups. Arsham’s average is higher than Arshida’s in any case of significant difference, showing his better doing in some groups. In the groups number 2 and 13, their doing and average is the same. Other similarities and differences in their lexicon can be summarized as follows: 1) Verbs in their lexicon have the highest frequency; 2) Abstract words have the least frequency; 3) Broadness and variety in the boy’s lexicon is more than the girl’s (of the whole corpus, 56.25% is devoted to the boy and 43.74% to the girl).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mac Arthur-Bates Communicative Development Inventories (CDI) framework,Categorization of lexicon,Gender difference,Child language acquisition

نویسندگان مقاله مهین ناز میردهقان | mahinnaz mirdehghan
assistant professor, department of linguistics, shahid beheshti university, tehran, iran
استادیار زبانشناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

آسیه ایمانی | asiye imani
m.a., department of linguistics, shahid beheshti university, tehran
کارشناس amp;not;ارشد زبان amp;not;شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-380&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات