|
جستارهای زبانی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت، و بیمیلی به برقراری ارتباط در زبان خارجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیمیلی دانشجویان به برقراری ارتباط در یک زبان خارجی که به معنی گرایش به اجتناب از مکالمه شفاهی است، یکی از اصلیترین معضلات معلمان زبان است؛ به طوریکه اگر منشأ این بیمیلی مشخص شود، معلمان زبان میتوانند تصمیمات بهتری درباره کمک به زبانآموزانی بگیرند که در برقراری ارتباط کممیل به نظر میآیند و معمولاً در تعاملات مشارکت نمیکنند. با این حال میزان این بیمیلی در افراد متفاوت یکسان نیست و ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. این پژوهش به بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت دانشجویان با میزان بیمیلی آنها به برقراری ارتباط در یک زبان خارجی پرداخته است. به این منظور پرسشنامههای معتبر «پنج عامل اصلی شخصیت» و پرسشنامه «بیمیلی به برقراری ارتباط» به 250 آزمودنی ارائه شد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که از پنج عامل اصلی شخصیت (برونگرایی، عصبیت، وجدانیبودن، تجربهپذیری و سازگاری)، برونگرایی بهترین پیشبینیکننده بیمیلی به برقراری ارتباط بود که رابطه معکوسی با آن داشت. دومین و سومین عامل پیشبینیکننده، عصبیت و وجدانیبودن بودند که بهترتیب رابطه مستقیم و معکوسی با بیمیلی به برقراری ارتباط داشتند. همچنین براساس نتایج بهدستآمده از آزمون t، هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه پسر و دختر دیده نشد. در پایان، با تحلیل نتایج مطالعه براساس پژوهشهای پیشین، اهمیت یافتهها برای معلمان و دستاندرکاران امر آموزش زبان مورد بحث قرار گرفته است. واژگان کلیدی: ویژگیهای شخصیتی، جنسیت، تمایل به برقرای ارتباط، بیمیلی در برقراری ارتباط. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اسناد کلان کشور،برنامه درسی ملی،راهنمای برنامه درسی زبان انگلیسی،سیاستها و اهداف آموزش زبانهای خارجی |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Personality Traits and Gender, and Unwillingness to Communicate in a Foreign Language |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Unwillingness-to-communicatation in a foreign language (UTC) on the part of learners, which is a tendency to avoid oral communication, is one of the main problems of language teachers. In a way, if the source of this unwillingness is determined, language teachers can decide better about those students who seem reluctant in the communication and usually avoid interactions. Yet the extent of this unwillingness is not constant among different individuals and it can be the result of many diverse factors. This study has focused on the relationship between the students' personality traits and their UTC, and the role of gender in the levels of UTC. In so doing, two highly validated measures of NEO Five Factor Model (NEO-FFM) and UTC scale of unwillingness to communicate were administered to 250 participants from four universities. The results of step-wise multiple regression showed that, from the five factors of personality (extraversion, neuroticism, conscientiousness, openness to experience and agreeableness), extraversion was the best predictor of UTC. The second and the third predictive variables were neuroticism and conscientiousness, respectively. While extraversion and conscientiousness had a negative relationship with UTC, neuroticism had a positive correlation. Moreover, the results of t-test proved no significant difference between the two groups of males and females with respect to their levels of UTC. In the end, drawing on the relevant literature, the results of the study have been discussed and the importance of findings has been explicated for teachers and language teaching practitioners. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Personality Traits,gender,willingness to communicate,Unwillingness to communicate |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا کیانی | gholam reza kiany associate in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سید ایمان موسوی | seyed iman mousavi ph.d., candidate in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
رضا غفارثمر | reza ghafar samar assistant professor in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-5410&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|