|
جستارهای زبانی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبانهای خارجی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله با توجهکردن به نقاط قوت برنامه درسی ملی، در صدد نقد و ارزیابی رویکرد این سند نسبت به آموزش زبانهای خارجی از سه منظر میباشد؛ 1. بررسی بخش زبانهای خارجی از دیدگاه مبانی نظری و روششناختی و هماهنگی و شفافیت محتوای درونی؛ 2. نقد و بررسی محتوایی بر اساس مبانی بنیادین سیاستگذاری موجود در ادبیات مربوطه و 3. نقد بخش مربوطه بر اساس اسناد کلان کشور. بدین منظور ابتدا بخشهای مرتبط برنامه درسی ملی را تحلیل محتوایی کردیم. نتایج نشان میدهد که برنامه موجود علاوه بر اینکه دارای نقاط قوتی از جمله حرکت به سمت تمرکززدایی و افزایش ساعات تدریس آموزش زبان انگلیسی است، دارای نقاط ضعفی همچون عدمهماهنگی و ارتباط اهداف و ابهام و عدمشفافیت بعضی مطالب مطرحشده نیز میباشد. سپس برای نقد سند از دیدگاه دوم، برنامه درسی ملی بر اساس شش اصل مستخرج از ادبیات مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج نشاندهنده هماهنگی و گاه ناهماهنگی محتوای سند با این اصول است. در ادامه محتوای بخش زبانهای خارجی برنامه درسی ملی به عنوان یک حوزه یادگیری از نقطهنظر همخوانی با اهداف و جهتگیریهای مطرحشده در اسناد کلان کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان میدهد که بخش زبانهای خارجی برنامه درسی ملی (نگاشت سوم) نمیتواند زمینه را برای رسیدن به اهداف مطرحشده در اسناد بالا دستی فراهم کند. در پایانِ مقاله حاضر، راهکارهایی برای تدوین راهنمای برنامه درسی زبان انگلیسی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اسناد کلان کشور،برنامه درسی ملی،راهنمای برنامه درسی زبان انگلیسی،واژگان کلیدی، سیاستها و اهداف آموزش زبانهای خارجی |
|
عنوان انگلیسی |
Revisiting the Approach of National Curriculum towards Foreign Language Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Acknowledging the strengths of the national curriculum, the present study aimed at evaluating its approach towards foreign language education from three perspectives: (1) analyzing the foreign language section of the national curriculum based on the methodological and theoretical underpinnings, and its internal consistency; (2) examining its content based on the basic assumptions mentioned in the literature for setting foreign language policies and (3) evaluating its content based on the macro-documents of the country. In so doing, first, the relevant sections of the national curriculum were analyzed. The results indicated that, although the foreign language section of the national curriculum has some strengths such as a move toward decentralization and increase in hours of instruction, it suffers from some weaknesses such as vagueness of the content and lack of consistency and connection among the aims of the instruction. In order to examine the document from the second perspective, 6 criteria that foreign language education policies should follow were extracted from the relevant literature, and the document was evaluated based on these criteria. The results indicated both consistencies and inconsistencies between the content of the document with these principles. The national curriculum, then, was evaluated to find its matches and mismatches with the policies and orientations of macro-documents. The results indicated that the foreign language section of the national curriculum cannot set the ground for achieving the goals proposed in the macro-documents of the country. Finally, the paper offers some guidelines for developing national English language curriculum. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Policies and purposes of foreign language education,Macro- documents of the country,National curriculum,English language curriculum |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا کیانی | gholam reza kiany associate in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد مومنیان | mohammad momenian ph.d. candidate in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حسین نویدی نیا | hossein navidinia ph.d. candidate in teaching english as a foreign language, tarbiat modares university, tehran, iran دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-7891&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|