|
جستارهای زبانی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی فضای موسیقایی قصیده سعدی شیرازی و شمسالدین کوفی در رثای بغداد |
|
چکیده فارسی مقاله |
موسیقی یکی از عوامل مؤثر در شعر و ادبیات جهانی است؛ بهویژه اگر اثر شاعر از روی صدق باطن و انساندوستی سروده شده باشد و دور از تکلف و تصنع و در عین حال سرشار از انواع مختلف افزایندههای موسیقایی باشد. سعدی شیرازی و شمسالدین کوفی با برگزیدن دو بحر طویل و کامل که بهترین قالبها برای بیان احساسات قلبی انسان هستند و با به کار بردن انواع مختلف صنایع بدیعی از قبیل جناس، مراعاتالنظیر، تضاد و... و همچنین الفاظ و هجاهای آهنگین و متناسب با معنا و فضای موسیقایی قصیده، به آهنگینتر شدن قصاید خود بیش از پیش کمک کردهاند. فضای موسیقایی این دو قصیده بیانگر خفقان روزافزون و فضای سنگین دوران حمله مغول است. در این دو قصیده فضایی سراسر اضطراب، اندوه، سوز درونی، شدت و خشونت، موج میزند و این نکات را میتوان در آهنگ تکتک حروف قصاید او دید. در کنار این محاسن، عربنبودن شیخ شیراز و انحطاط حاکم بر جامعه عربی پس از حمله مغول، باعث بروز اشکالاتی مانند عیب اجازه و اصراف در موسیقی قصاید این دو شاعر گرانسنگ شده است. در این پژوهش تلاش شده است که با روش کتابخانهای و استفاده از شیوه تحلیل ساختار، فضای موسیقایی در دو قصیده سعدی شیرازی و شمسالدین کوفی مورد بررسی قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرثیه،بغداد،سعدی،واژگان کلیدی، موسیقی،شمسالدین کوفی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Investigation of The Musical Atmosphere in Sadi Shirazi and Shamsuddin Kufi’s Odes in The Elegy of Baghdad |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Music is one of the effective factors in the global poem and literature. Particularly, if the poet’s work is composed based on the conscience truth and humanitarianism, and is far from any artificiality and artifice as well as is replete with various types of musical additives. Sadi Shirazi and Shamsuddin Kufi have made their odes more musical through selecting the two Tavil and Kamel meters (as the best models of expressing the man’s heartfelt feelings) and applying such various kinds of imagery as pun, symmetry, antithesis as well as appropriate words and the musical satire, in a accordance with the meaning and musical atmosphere of ode. The musical atmosphere of these two odes represents the increasing strangulation and the heavy atmosphere of Mugul attacks. In these two odes, the atmosphere is filled with anxiety, grief, internal blast, severity and violence, and one can observe these points in each rhythm of their ode letters. In addition to these advantages, Sheikh Shirazi’s being a non-Arab and the downfall governing the then Arab society following Mugul attack, have triggered some problems as the prosodic error of Esraf and Ejazeh in the music of these two worthwhile poets’ odes. An attempt has been made in this work to investigate the musical atmosphere of Sadi Shirazi and Shamsuddin Kufi’s odes through library research and by using structure analysis method. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Music,Elegy,Baghdad,Sadi,Shamsuddin Kufi |
|
نویسندگان مقاله |
حسن سرباز | hasan sarbaz assistant professor, department of arabic language and literature, kurdistan university, sanandaj, iran استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
داوود گرگیج زرین پور | davoud gergij zarrinpour m.a. in arabic language and literature, kurdistan university, sanandaj, iran کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-14-1000-6358&slc_lang=fa&sid=14 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|