دوره 10، شماره 3 - ( 1398 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 119-142 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaseminasab R A, Zeighami A, Mirahmadi R. The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel. IQBQ. 2019; 10 (3) :119-142
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.html
قاسمی نسب رضاعلی، ضیغمی علی، میراحمدی سید رضا. تحلیل زبان‌شناختی «خروج آمریکا از برجام» در گفتمان‌های دو شبکۀ «العربیه» و «المنار» . جستارهای زبانی. 1398; 10 (3) :119-142

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-26989-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
2- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران ، zeighami@semnan.ac.ir
3- استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، ایران
چکیده:   (336 مشاهده)
رسانه­ها نمی­توانند مخاطبان خود را وادار سازند که «چگونه» بیندیشند؛ اما می­توانند با به­کارگیری مهارت­هایی، آن­ها را ترغیب کنند که به «چه موضوعی» فکر کنند، به همین منظور با برجسته­سازی پیام­هایی که در راستای اهداف آن­هاست، توجه مخاطبان را به آن موضوع جلب می­کنند. برای برجسته­سازی پیام در رسانه­ها، تکنیک­های مختلفی وجود دارد که از جمله آن­ها، تکنیک­های زبانی است. پژوهش حاضر به تحلیل زبان­شناختی خروج امریکا از برجام در گفتمان­های دو شبکۀ «العربیه» عربستان و«المنار» لبنان با استفاده از الگوی ون­دایک می­پردازد. «برجسته­سازی» و «حاشیه­رانی» تکنیک­هایی هستند که این دو شبکه تلاش کردند با بهره­گیری از آن، قوت گفتمان خود را برجسته کنند ودرمقابل قوت غیر (دشمن) را به حاشیه ببرند و ضعف وی را برجسته کنند. داشتن ایدئولوژی متفاوت نسبت به برجام، معیار اصلی انتخاب این دو شبکۀ خبری بوده است. این شبکه­ها تلاش کردند با استفاده از ابزارهای زبانی چون تکرار، مبالغه، تضاد، قصر و... به­دنبال تأثیرگذاری بر مخاطب و اقناع وی باشند و به همین منظور با انتخاب دقیق حروف و واژگان به‌کار رفته در متن اخبار، واقعیت­ها را به گونه­ای دیگر نشان دهند و پیام پنهان مورد نظر خود را زیرکانه و غیرمستقیم به مخاطبان منتقل کنند.
 
متن کامل [PDF 307 kb]   (122 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی |
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول