The Linguistic Analysis of American Exit from Joint Comprehensive Plan of Action in the Discourses of Al-Arabia and Al-Manar Satellite Channel

Document Type : مقالات علمی پژوهشی

Authors
1 Ph.D. Candidate in Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran
2 Assistant Professor of Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran.
3 Assistant Professor of Arabic Language and Literature – Semnan University – Semnan –Iran
Abstract
The media can never force their audience to think but they can use some techniques to make you think about what they want to manipulate. By highlighting the messages in line with their goals, they attract the audience's attention to the subject they are interested in. This study deals with the linguistic analysis of the American withdrawal from the Joint Comprehensive Plan of Action in the discourses of the two satellite channels called – Al-Arabiya and Al – Manar adopting Teun van Dijk theoretical framework. In order to foreground a message in media, there are several techniques among them the linguistic ones are highly common. By analyzing the exit of America from JCPOA, the current research aims at investigating linguistic components of this event as reflected in Al-Arabiya and Al – Manar. Marginalization and foregrounding are among the techniques used by these channels in order to highlight the power of their discourse and to bold the weakness of the rival discourse. The reason to choose these channels was their different ideology vis-à-vis the JCPOA. These channels have tried to use linguistic tools such as repetition, exaggeration and contradiction to influence and persuade the audience. To do this, they carefully selected the letters and words used in the text of the act in a different way.

Keywords

Subjects


الف) منابع فارسی:
1-آقاگل زاده فردوس (1394) تحلیل گفتمان انتقادی، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی وفرهنگی.
2- ـــــــــــــــــــ وخیرآبادی رضا (1393) زبان شناسی خبر، چاپ اول، تهران: نشر علمی.
3- ـــــــــــــــــــ وهمکاران (1392) «مطالعه تطبیقی شیوه بازنمایی کنشگران ایرانی وغربی در پرونده هسته‌ای ایران در رسانه‌های بین المللی (الگوی2008 ون لیون)» دوماهنامه جستارهای زبانی، پیاپی 13، صص 1-19.
4-بهرام پور، شعبان علی(1389) مقدمه تحلیل گفتمان انتقادی،چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه‌ها.
5- خلیل‌زاده، مهدی(1388) «بازنمایی غیرواقعی در رسانه» تهران: معاونت پژوهشی دفتر مطالعات وبرنامه‌ریزی رسانه‌ها.
6-رضاییان، علی(1390) اصول مدیریت، چاپ 22، تهران: سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.
7-سلطانی، سید علی اصغر(1387) قدرت وگفتمان وزبان؛ ساز وکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران، تهران: نشرنی.
8- مقاله «تحلیل خبری از مجله اقتصادی بلومبرگ»(1397) شبکه العالم، جمعه 27 مهر.
9-ظهیری عباس(ب.ت) تجزیه وترکیب و بلاغت قرآن، قم: مؤسسه بوستان کتاب.
10-معتمد نژاد کاظم، مهدی‌زاده محمد(1385) «بازنمایی ایران در مطبوعات غرب»، تحلیل گفتمان انتقادی "نیویورک تایمز"، "گاردین"، "لوموند" و"دی ولت" فصلنامه علوم اجتماعی شماره 36.
11-همشهری آن لاین(1387) «آشنایی با شبکه تلویزیونی العربیه» کد خبر53535، پنجشنبه 9 خرداد.
ب) منابع عربی:
1-أحمد بدوی أحمد (2005) من بلاغه القرآن، القاهره: نهضه مصر.
2-بلوحی محمد (2004) آلیات خطاب النقد العربی الحدیث فی مقاربه الشعر الجاهلی بحث فی تجلیات القراءات السیاقیه، دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
3- بنین فاطمه الزهره (1435ه.ق) اعتماد الجمهور علی القنوات الفضائیه الإخباریه فی الحصول علی المعلومات حول الأزمات العربیه، رساله الماجستیر فی جامعه الشهید حمه لخضر الوادی فی الجزائر.
4-التفتازانی سعدالدین (د.ت) شرح المختصر، قم: دار الحکمه.
5-الشرتونی رشید (1374ه.ش) مبادئ العربیه، تهران: أساطیر.
6-السامرایی، فاضل صالح (1434ه.ق) معانی النحو، الطبعه الأولی، د.م: موسسه التاریخ العربی.
7-عکاشه محمود (2005) لغه الخطاب السیاسی دراسه لغویه تطبیقیه فی ضوء نظریه الاتصال، مصر: دارالنشر للجامعات.
8-مختارعمر أحمد (1998) علم الدلاله، الطبعه الخامسه،القاهره: عالم الکتب.
9-مطرجی، محمود (2000) فی النحو وتطبیقاته، الطبعه الأولی، بیروت: دارالنهضه العربیه للطباعه والنشر.