دوره 11، شماره 4 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 23-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibnia F, Akbari Chermahini S. Comparison of Cognitive Inhibition in Monolingual and Bilingual Students. LRR 2020; 11 (4) :1-23
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30455-fa.html
ادیب نیا فائزه، اکبری چرمهینی صغری. مقایسۀ بازداری شناختی در دانش‌آموزان دو‌زبانه و یک‌زبانه. جستارهای زبانی. 1399; 11 (4) :1-23

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-30455-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، f.adibnia@edu.ui.ac.ir
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده:   (3323 مشاهده)
در زبان­شناسی شناختی، زبان بخشی از توانمندی­های شناختی انسان تلقی می­شود و هرگونه تحلیل زبانی با تحلیلی از توانایی­های شناختی انسان همراه است. یکی از توانایی­های شناختی انسان بازداری شناختی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ بازداری شناختی در دانش­آموزان دو­زبانه و دانش­آموزان یک­زبانه انجام شد. روش این پژوهش علّی مقایسه­ای بود. جامعۀ مورد مطالعه، دانش­آموزان دورۀ دوم متوسطۀ شهر قزوین بودند که تعداد 82 دانش­آموز (43 دانش­آموز دو­زبانه و 39 دانش­آموز یک­زبانه) با روش
نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار­های پژوهشِ پرسش­نامۀ دموگرافیک و آزمون رایانه‌ای استروپ عددی بود. دانش­آموزان پس از پر کردن پرسش­نامۀ دموگرافیک، به آزمون استروپ عددی پاسخ دادند. داده­های حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس چند­متغیره (مانوا) تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته­های آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین عملکرد دانش­آموزان دو­زبانه و یک­زبانه در آزمون استروپ عددی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین صورت که اثر استروپ عددی و اثر استروپ فیزیکی در دانش­آموزان یک­زبانه بیشتر از دانش­آموزان دو­زبانه است. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان چنین نتیجه گرفت که دانش­آموزان دو­زبانه نسبت به دانش­آموزان یک­زبانه، عملکرد بهتری در بازداری شناختی دارند که سبب می­شود در برخورد با مسائل شناختی، خطای کم­تری داشته باشند و سریع­تر پاسخ دهند.

 
واژه­های کلیدی: آزمون استروپ، بازداری شناختی، دانش­آموزان، دو­زبانه، یک­زبانه.
متن کامل [PDF 309 kb]   (1498 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: روان شناسی زبان
انتشار: 1399/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.