دوره 12، شماره 6 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 269-231 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi M, Arjmandi M. The Effect of Virtual Networks on Iranian Junior Male Students' Register of Written Text. LRR 2022; 12 (6) :231-269
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-34000-fa.html
نوروزی معصومه، ارجمندی معصومه. تأثیر شبکه‌های پیام‌رسان مجازی بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری دانش‌آموزان نوجوان پسر ایرانی دورۀ اول متوسطه. جستارهای زبانی. 1400; 12 (6) :231-269

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-34000-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2- استادیار زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران ، Arjmandi@iaurasht.ac.ir
چکیده:   (2507 مشاهده)
شبکه‌های پیام‌رسان مجازی و زبان اینترنت هم‌زمان در حال شکل‌گیری و نیز زایش گونه‌های کاربردی زبان و زبان‌های جدید به‌مثابۀ ابزار ارتباطی هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکه­های پیام‌رسان مجازی تلگرام و سروش بر سبک کاربردی متن و نظام نوشتاری نوجوانان پسر ایرانی است. برای انجام این تحقیق، ابتدا 60 دانش‌آموز 13 الی 15 ساله از دبیرستان سمپاد1 رشت دورۀ اول متوسطه با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی2 در دسترس3 انتخاب شدند. سپس 837  پاره گفتار از گفت‌وگوی اینترنتی مورداستفادۀ آنان که در شبکه‌های مجازی به‌کار رفت، با روش نمونه‌گیری هدفمند4 انتخاب شد. به مدت یک ماه رفتارهای کلامی و اجتماعی آن‌ها در قالب متن گفتاری و نوشتاری ضبط و آوانگاری شد. بدین منظور، تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیف و تبیین انجام گرفت، در بخش توصیف داده‌ها براساس مشخصه‌های آرای کریستال (2004) در باب گفتمان اینترنتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. این پژوهش علاوه‌بر آرای کریستال در بخش توصیف، به مشخصه‌های نوینی ازقبیل جایگزینی خط فارسی (فینگلیش)، قرض‌گیری واژگانی، سبک گفتاری متن، لغزش نوشتاری، طنازی در گفتمان اینترنتی، جابه‌جایی ارکان جمله، رمزگذاری، و نشانه‌گذاری که گونۀ اینترنتی زبان فارسی را  پدید آوردند دست یافت. برای رسیدن به تبیین نیز تأثیر شبکه‌های اینترنتی و سبک کاربردی متن نوشتاری، گفتمان اینترنتی نوجوانان با استناد بر اصول چهارگانۀ مشارکت گرایس (1975) سنجش و ارزیابی شد. براساس این سنجش، اصل کمیّت برای بقای اهداف ارتباطی نه‌تنها معیارهای خود را نقض نمی‌کند بلکه تنها از آن‌ها عبور می‌کند. اما در سایر اصول مشارکت هیچ گونه نقضی دیده نمی‌شود. درنتیجه، دستاوردهای تحقیق حاضر این نکته را آشکار می‌سازد که فضای مجازی برای بقای توانش ارتباطی، زایش و خلق گونه‌های مجازی در قالب سبک نشاندار نوشتاری از زبان فارسی را برای اهداف رسانۀ اجتماعی منجر می‌شود.
​ 
متن کامل [PDF 921 kb]   (720 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
انتشار: 1400/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.