Rezaei T, Sojoodi F. The Representation of Sexuality in Visual Texts of English Language Teaching Books to non-English Language Speakers based on Visual- social Semiotics: The Case Study of American English File (2), Four. LRR 2015; 6 (3) :115-140
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3618-fa.html
رضائی طاهره، سجودی فرزان. بازنمایی جنسیت در متون دیداری کتابهای آموزش زبان انگلیسی به غیر انگلیسیزبانان از منظر نشانهشناسی اجتماعی تصویر؛ مطالعه موردی: American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2). جستارهای زبانی. 1394; 6 (3) :115-140
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-3618-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار نشانهشناسی و زبانشناسی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
چکیده: (7098 مشاهده)
در این مقاله برآنیم تا چگونگی بازنمایی عامل جنسیت را در تصاویر کتابهای آموزش زبان انگلیسی American English File (2), Four Corners (2) & Interchange (2)مورد بررسی قرار دهیم. چارچوب نظری بهکارگرفتهشده در نگارش این مقاله، الگوی نشانهشناسی هلیدی و به دنبال آن، بهطور مشخص، نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرسو فان لیوون(2006[1996]) میباشد.
تولید متن، از جمله تصویر، یک عمل گفتمانی و درنتیجه، اجتماعی است. این کنش اجتماعی در مورد کتابهای درسی که برای زبانآموزان غیر انگلیسیزبان نوشته شده است، در سطحی فراتر، یعنی بینافرهنگی عمل میکند. درنتیجه، پیوسته این مسئله وجود دارد که آیا ممکن است فرهنگِ مرکز، یعنی جامعه انگلیسیزبان، از طریق متون کتابهای درسی، سازوکارهای گفتمانی تولید کند که در آن دیگری ویژگیهای غیر و غریب را پیدا کند و خود، طبیعی و آشنا تلقی شود؟
این پژوهش با بررسی تصاویر، متون و عناوین زبانی و حاشیه آن تصاویر، کاوش میکند که کتابهای آموزش زبان انگلیسی چگونه فرهنگ جامعه انگلیسیزبان را احتمالاً بهعنوان فرهنگ بدیهی، طبیعی و اجتنابناپذیر به تصویر میکشند و دیگران را به غیرهایی که فقط در صورت جذب در این فرهنگ، غیریت خود را ازدست میدهند، تبدیل کرده و به تصویر میکشند. هدف اصلی این پژوهش این است که متون آموزش زبان انگلیسی را بهطور گسترده، تحلیل کرده و کارکردهای متفاوت گفتمانی، اجتماعی و فرهنگی آنها را بررسی نماید. همچنین بررسی نقش تصاویر در این عمل گفتمانی بینافرهنگی، تفاوتهای فرهنگی و چگونگی بازتاب آنها در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی، کارکردهای ایدئولوژیکی تصاویر و چگونگی وجهنمایی در تصاویر کتابهای درسی، اهداف فرعی این پژوهش را تشکیل میدهند.
انتشار: 1394/5/1