دوره 13، شماره 4 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 791-763 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Nevisi R, Mohammad Hosseinpur R, Rostami B. The Impact of Typographical Input Enhancement, Gloss, and Advance Organizers on the Reading Comprehension of Iranian EFL Learners. LRR 2022; 13 (4) :763-791
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44125-fa.html
باقری نویسی رضا، محمد حسین پور رسول، رستمی بهرام. تاثیر تقویت تایپی درونداده، حاشیه نویسی، و پیش سازمان دهنده‌ها بر درک مطلب زبان آموزان ایرانی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (4) :763-791

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-44125-fa.html


1- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان. ، r.bagherinevisi@qom.ac.ir
2- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان.
3- ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ آموزش زبان انگلیسی، داﻧﺸﮕﺎه ﻗﻢ، قم، اﻳﺮان.
چکیده:   (909 مشاهده)
با توجه به عدم قطعیت و وجود نتایج متناقض در زمینۀ نقش آموزش و استفادۀ کاربردی و صحیح از تکنیک­های مهارت خواندن، انجام پژوهش­های بیشتر در این زمینه ضروری به­نظر می­رسد. مطالعۀ حاضر با هدف بررسی اثر استفاده از تکنیک‌های آموزشی: تقویت تایپی درونداده، حاشیه‌نویسی، و پیش­سازمان­دهنده‌ها بر درک مطلب زبان‌آموزان زبان انگلسیی انجام شد. برای این منظور، پس از گرفتن آزمون تعیین سطح سریع آکسفورد، 80 زبان‌آموز سطح متوسطه از مؤسسۀ زبان سفیر در اهواز انتخاب شدند و به چهار گروه تقویت تایپی درونداده، حاشیه‌نویسی، سازمان­دهنده‌ و متن ساده تقسیم شدند. سپس، آزمون خواندن پت به­منزلۀ پیش‌آزمون انجام شد. متون مختلف درک مطلب برای شرکت‌کنندگان در هر گروه با استفاده از روش­های ذکرشده به مدت هشت جلسه آموزش داده شد. در انتها، نسخۀ مشابه و یکسان دیگری از آزمون خواندن پت به­منزلۀ پس­آزمون استفاده شد. همچنین، داده­های به­دست آمده با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. تحلیل شد. نتایج نشان داد که عملکرد گروه پیش­سازمان­دهنده به­طور معناداری از سایر گروه­ها بهتر بود. علاوه بر این، استفاده ازتکنیک پیش­سازمان­دهنده‌ بر درک مطلب شرکت‌کنندگان نسبت­به تقویت تایپی درونداده و حاشیه‌نویسی مؤثرتر بود. این تحقیق پیامدهای مهمی برای تجزیه و تحلیل متون درک مطلب، طراحی مواد آموزشی و نحوۀ استفاده از این اطلاعات برای فعال کردن طرح‌واره و بازیابی اطلاعات از حافظۀ بلندمدت دارد.
متن کامل [PDF 450 kb]   (428 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.