دوره 14، شماره 6 - ( 1402 )                   جلد 14 شماره 6 صفحات 76-37 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kia. Razavian. Barami khorshid S H S. Application of conceptual blending theory in the analysis of economic, political and sports news headlines. LRR 2024; 14 (6) :37-76
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51895-fa.html
کیا سپیده، رضویان حسین، بهرامی خورشید سحر. کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی در تحلیل عناوین خبرهای اقتصادی، سیاسی و ورزشی. جستارهای زبانی. 1402; 14 (6) :37-76

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-51895-fa.html


1- کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران ، razavian@semnan.ac.ir
3- دانشیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (4003 مشاهده)
آمیختگی ‌مفهومی کاربستی خلاقانه برای تبیین مفاهیمی است که چیزی فراتر از ترکیب صرف ساختارها و داده‌های اولیه است. به عبارت دیگر تأکید این نظریۀ مطرح در معنی‌شناسی‌ شناختی بر تبیین معنای پیدایشی یا ساختار نوظهور است . مقالۀ حاضر سعی دارد با استناد به نظریۀ آمیختگی مفهومی کارآمدی آن را در عناوین خبری ژانر اقتصادی، سیاسی و ورزشی روزنامه‌ها بررسی کند. به این منظور، هزار  عنوان خبری از روزنامۀ دنیای اقتصاد در ژانر اقتصادی، هزار عنوان خبری از روزنامۀ ابتکار در ژانر سیاسی و همچنین هزار عنوان از روزنامۀ هدف ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. عناوین دارای آمیختگی ‌مفهومی در آن‌ها مشخص و همچنین نوع و تعداد آن‌ها با رسم شبکه، توضیح و ترسیم شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی در تحلیل عناوین خبری می‌تواند راهگشا باشد. از هزار عنوان خبری بررسی‌شده در هر ژانر، در ژانر اقتصادی 240 عنوان، در عناوین سیاسی 160 و عناوین ورزشی 80 عنوان با نظریۀ آمیختگی انطباق دارند. با توجه به نتایج به‌دست آمده به نظر می‌رسد به‌دلیل گره خوردن زندگی روزمرۀ مردم با اقتصاد، کاربرد آمیختگی در ژانر اقتصادی بیشتر از دو ژانر دیگر است و از میان انواع آمیختگی، نوع تک‌حوزه‌ای نسبت به انواع دیگر در هر سه ژانر از بسامد بیشتری برخوردار است. دلیل متداول بودن این نوع آمیختگی را می‌توان این گونه توجیه کرد که آمیختگی تک‌حوزه‌ای سازوکار استعاره را داراست و از آنجا که بنیان فکری انسان ماهیتی استعاری دارد و استعاره در زبان روزمرۀ انسان جاری است، همین امر موجب می‌شود مخاطبان با سهولت بیشتری معنا را درک کنند. آمیختگی نوع دو‌حوزه‌ای به‌دلیل ساختار پیچیده‌تر آن نسبت به تک‌حوزه‌ای با بسامد کم‌تری مشاهده شده است. همچنین مشخص شد آمیختگی نوع ساده بسامد بسیار کمی در هر سه ژانر دارد. در بررسی‌ عناوین به‌دلیل سازوکار تداعی‌محور آمیختگی نوع آینه‌ای تعدادی بسیار کمی از آن‌ها را در هر ژانر به خود اختصاص داده است.

 
متن کامل [PDF 1376 kb]   (187 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.