دوره 15، شماره 2 - ( 1403 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 394-355 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anani Sarab M R, Aghazadeh S. Teachers’ Research Literacy: A Scoping Review of the Role of Teachers in Research and Research Literacy Models. LRR 2024; 15 (2) :355-394
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-60704-fa.html
عنانی سراب محمدرضا، آقازاده سلماز. سواد پژوهشی معلمان: مرور دامنه‌ای نقش معلمان در پژوهش و الگوهای سواد پژوهشی. جستارهای زبانی. 1403; 15 (2) :355-394

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-60704-fa.html


1- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، anani@sbu.ac.ir; rez_ananisarab@yahoo.co.uk
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2510 مشاهده)
در دنیای امروز گسترش دانش از طریق پژوهش یکی از محورهای اصلی پیشرفت در نظام آموزشی محسوب می‏شود. برای تحقق این هدف، لازم است که معلمان از سواد پژوهشی که پیش‏نیاز مشارکت در پژوهش است برخوردار باشند و با به‏کارگیری رویکردهای مبتنی بر نتایج پژوهشی در کلاس‏های خود در مسیر بهبود کیفیت فرایندهای آموزشی حرکت کنند. یکی از اقدامات اولیه بـرای توانمندسازی معلمان در این حوزه، آگاهی از وضعیت کنونی سواد پژوهشی و تعیـین دانـش و مهارت‏های مورد نیاز آن‌ها بـرای مشارکت مؤثر در پژوهش است. در این راستا، پژوهش حاضر به معرفی مفهوم سواد پژوهشی به‌عنوان سازه‏ای مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در پژوهش و اهمیت آن در غنی‏سازی روش‏های تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزش می‏پردازد. مقالۀ حاضر بر آن است تا از طریق مروری دامنه‏ای ضمن پرداختن به نقش‏های معلمان در رابطه با پژوهش، به تبیین مفهوم سواد پژوهشی و الگو‏های مطرح‌شده برای سازۀ سواد پژوهشی در حوزۀ آموزش بپردازد. یافته‏های این مطالعه حاکی از آن است که معلمان به‌منظور حل مسائل مرتبط با فرایندهای تصمیم‏گیری درمورد فرایندهای مختلف آموزشی و پیاده‏سازی کاربردهای مطالعات پژوهشی در کلاس‏های درس نیازمند سواد درک انتقادی گزارش‏های پژوهشی و کاربرد یافته‏های پژوهشی در آموزش هستند. درنهایت، با هدف تقویت پویایی نظام آموزشی و بهره‏برداری از یافته‏های پژوهشی کارآمد در محافل آموزشی راهکارهایی عملی در راستای تثبیت و ترویج جایگاه و فرهنگ پژوهش در محیط‏های آموزشی و همچنین توانمندسازی معلمان برای مشارکت در پژوهش از طریق گسترش سواد پژوهشی آن‌ها ارائه می‏شود.
 
متن کامل [PDF 940 kb]   (543 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات مروری تحلیلی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.