دوره 4، شماره 3 - ( 1392 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 105-132 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafar Samar R, Talebzadeh H, Kiany G R, Akbari R. A Comparative Generic Analysis of Visual Types and Characteristics of Applied Linguistics conference Power Point Slides. IQBQ. 2013; 4 (3) :105-132
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-6994-fa.html
ثمر رضا غفار، طالب زاده حسین، کیانی غلامرضا، اکبری رامین. بررسی مقابله‌ای گونه‌های دیداری و ویژگی‌های اسلایدهای ژانر ارائۀ پاورپوینت در کنفرانس‌های زبان‌شناسی کاربردی. جستارهای زبانی. 1392; 4 (3) :105-132

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-6994-fa.html


1- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (2952 مشاهده)
توانش ژانری جزء مهمی از توانش گفتمانی و تخصص حرفه ای است و با مفهوم «سوادهای چند­گانه» که بر نقش فناوری و چندنمایگی تأکید می­کنند، ارتباط تنگاتنگی دارد. ارائه­های پاورپوینت کنفرانس ها از ژانرهای تحقیقی برجسته ای هستند که به توانش ژانری دیداری و متنی اعضای جامعۀ گفتمانی بسیار وابسته اند. باوجود نقش مهم این ژانر پژوهشی در عضویت فرد در جامعۀ کاری، حتی در سنت تجزیه و تحلیل ژانری «انگلیسی برای اهداف ویژه و دانشگاهی»، ارائه­های پاورپوینت آن گونه که باید، بررسی نشده اند. از مسائل مهم در این سنت، ایستایی ژانرها و یا پویایی آن هاست. پژوهش مقابله ای حاضر با بهره­گیری از مدلی دیداری و برخی چارچوب­های پیشنهادی، گونه­ها و ویژگی های دیداری بیش از چهارصد اسلاید انگلیسی دو گروه غیربومی در کنفرانس­های معتبر زبان شناسی کاربردی (نمونه­ای از علوم نرم) را با نگاه به تعریف ژانر، کارکرهای گفتمانی و تأثیر نرم­افزار بر ژانر بررسی کرده است. از اهداف این پژوهش، بررسی شباهت­ها و تفاوت های دو گروه و الگوهای به دست آمده است. علاوه بر تأکید بر اهمیت دیداری­ها و غلبۀ دیداری­های متنی در علوم نرم، نشان داده شده که ژانر ارئۀ پاورپوینت می تواند زمینه­ساز بروز طیف چشمگیری هویت در چارچوب های جامعۀ گفتمانی مقصد باشد. افزون بر این، در غیاب ابزارهای گفتمانی و فراگفتمانی، بسیاری از ویژگی های اسلایدها می توانند چنین کارکردهایی برعهده گیرند. تأکید بر تأثیر انکار ناپذیر نرم­افزار پاورپوینت و دلالت های آن برای شیوه­های ارائه و استدلال، ایستایی و پویایی ژانر و مفاهیم ژانر و فراگفتمان در کنار برخی پیشنهاد ها و کاربردها از دیگر اهداف و نتایج این پژوهش است.
متن کامل [PDF 2495 kb]   (1680 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان|زبان شناسی تطبیقی|نشانه شناسی
دریافت: ۱۳۹۱/۲/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۵/۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code