صباح سمیه، رشتچی مژگان. تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به زبان انگلیسی: گامی به سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :459-492
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46743-fa.html
1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران. ، s.sabah@khoiau.ac.ir
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (4020 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تغییر دیدگاه در روایت و نگارش انتقادی دانشجویان ایرانی دورههای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی بهزبان انگلیسی، بهعنوان زبان خارجی پرداخته است. 60 نفر (30 زن و 30 مرد) از دانشجویان کارشناسی رشتۀ روانشناسی دردسترس را انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی «داستان اولشخص» و «خلاصۀ داستان سومشخص» ﺘﻘﺴیم کردیم. ابتدا، تفکر انتقادی مشارکتکنندگان را با آزمون واتسون و گلیزرـ فرم الف (1980) ارزیابی کردیم. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙیشآزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین تفکر انتقادی دو گروه، تفاوت ﻤﻌﻧاداری نبود. سپس، داستان کوتاه «ﭘرواﻨﻪﻫا» (Grace, 1987) را به مشارکتکنندگان دادیم. گروه داستان اول شخص با تغییر دیدگاه داستان، آن را از زاویۀ دید اولشخص نوشتند، ولی مشارکتکنندگان گروه خلاصۀ داستان سومشخص، همان داستان را از دیدگاه سومشخص نگاشتند. از طبقهبندی انواع نوشتار انتقادی هاتن و اسمیت (1995) برای تحلیل محتوایی 60 روایت بهدستآمده از گروهها استفاده کردیم. براساس نتایج آزمونu Mann-Whitney، تفاوت معناداری بین طول و تعداد جملهوارههای نوشتار توصیفی و تأمل دوگفتاره در داستانﻫای اولشخص نسبتبه تعداد نظایرشان در داستانهای سومشخص وجود داشت، اما تفاوت ﻤﻌﻧاداری بین تعداد جملهوارههای تأمل توصیفی و تأمل انتقادی نبود. منطق گفتوگویی داستانها بهترتیب از بیشترین به کمترین عبارت بود از نوشتار توصیفی، تأمل توصیفی، تأمل دوگفتاره و تأمل انتقادی. بررسی کیفی داستانها، چندصدایی آنها را نشان داد. درنتیجه، روش تحلیل محتوایی دادهها ثابت کرد که تغییر دیدگاه بر ابراز دیدگاههای مشارکتکنندگان، تأمل در توصیف و دوگفتارگی نوشتههایشان افزود که درراستای هدف این پژوهش یعنی تقویت نگارش انتقادی در دورههای زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی است.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1401/1/1