دوره 13، شماره 1 - ( 1401 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 492-459 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabah S, Rashtchi M. On Shifting the Narrative Point of View and Critical Thinking in Written Narratives by Iranian EAP Learners: A Step towards Critical EAP. LRR 2022; 13 (1) :459-492
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46743-fa.html
صباح سمیه، رشتچی مژگان. تغییر دیدگاه و تفکر انتقادی در داستانﻫای مکتوب دانشجویان ایرانی به‌ زبان انگلیسی: گامی به‌‌ سوی آموزش انتقادی زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :459-492

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-46743-fa.html


1- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران. ، s.sabah@khoiau.ac.ir
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (3465 مشاهده)
این پژوهش به بررسی تغییر دیدگاه در روایت و نگارش انتقادی دانشجویان ایرانی دوره‏های انگلیسی برای اهداف دانشگاهی به‏زبان انگلیسی، به‏عنوان زبان خارجی پرداخته ‏است. 60 نفر (30 زن و 30 مرد) از دانشجویان کارشناسی رشتۀ روان‌شناسی دردسترس را انتخاب و به‏‏طور تصادفی به ‏دو گروه آزمایشی «داستان اول‏شخص» و «خلاصۀ داستان سوم‏شخص» ﺘﻘﺴیم کردیم. ابتدا، تفکر انتقادی مشارکت‏کنندگان را با آزمون واتسون و گلیزرـ فرم الف (1980) ارزیابی کردیم. مقاﻴﺴﮥ نمرات ﭙیش‏آزمون ازطریق آزمون t مستقل نشان داد که بین تفکر انتقادی دو گروه، تفاوت ﻤﻌﻧاداری نبود. سپس، داستان کوتاه «ﭘرواﻨﻪﻫا» (Grace, 1987) را به مشارکت‏کنندگان دادیم. گروه داستان اول شخص با تغییر دیدگاه داستان، آن را از زاویۀ دید اول‏شخص نوشتند، ولی مشارکت‏کنندگان گروه خلاصۀ داستان سوم‏شخص، همان داستان را از دیدگاه سومشخص نگاشتند. از طبقه‏بندی انواع نوشتار انتقادی هاتن و اسمیت (1995) برای تحلیل محتوایی 60 روایت به‏دست‏آمده از گروه‏ها استفاده کردیم. براساس نتایج آزمونu  Mann-Whitney، تفاوت معناداری بین طول و تعداد جمله‏واره‏های نوشتار توصیفی و تأمل دوگفتاره در داستانﻫای اول‏شخص نسبت‌به تعداد نظایرشان در داستان‏های سوم‏شخص وجود داشت، اما تفاوت ﻤﻌﻧاداری بین تعداد جمله‏واره‏های تأمل توصیفی و تأمل انتقادی نبود. منطق گفت‌و‌گویی داستان‏ها به‏ترتیب از بیشترین به کم‌ترین عبارت بود از نوشتار توصیفی، تأمل توصیفی، تأمل دوگفتاره و تأمل انتقادی. بررسی کیفی داستان‏ها، چندصدایی آن‏ها را نشان داد. درنتیجه، روش تحلیل محتوایی داده‏ها ثابت کرد که تغییر دیدگاه بر ابراز دیدگاه‏های مشارکت‏کنندگان، تأمل در توصیف و دوگفتارگی نوشته‏هایشان افزود که درراستای هدف این پژوهش یعنی تقویت نگارش انتقادی در دوره‏های زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی است. 

 
متن کامل [PDF 554 kb]   (650 دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1401/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.