1- دانشیار گروه زبان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- کارشناس ارشد زبانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده: (7226 مشاهده)
امروزه، تبلیغات بازرگانی جزء جداناپذیر زندگی شهری است و تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها جایگاه ویژهای در بافت فیزیکی شهرها دارند؛ بهگونهای که مخاطب را ناخودآگاه در معرض ارتباطات اقناعی قرار میدهند. در این مقاله، بیلبوردهای تبلیغاتی دو شهر تهران و لندن، ازمنظر کارکردهای کنش القایی، با تمرکز بر انواع فنون اقناع بررسی شدهاند. یافتهها نشان میدهند چگونه در هر بیلبورد (فارسی یا انگلیسی) سعی شده است با کاربرد ترفندهای گفتمانی خاص، ازجمله کنشهای القایی متفاوت (اغراقمحور و ارزشمحور) و فنونی ویژه به اشکالی متنوع، پیام به مخاطب ارائه و القا گردد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از میان فنون اقناع، فنونی ازقبیل ادعای صریح، نحوۀ دسترسی و پیوند در هردو زبان کاربرد چشمگیری دارند. ازاینرو، هدف اصلی نیل به وجوه اشتراک یا افتراق در بیلبوردهای تبلیغاتی تهران و لندن باتوجهبه ترفندهای گفتمانی و تنوع و توزیع انواع فنونْ اقناعی است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/12/1