دوره 11، شماره 6 - ( 1399 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 349-319 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

najafi A, pahlavan M, sharifi S. Conceptual Blending and Emergent Character in Children Literature. LRR. 2021; 11 (6) :319-349
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10748-fa.html
نجفی آزاده، پهلوان نژآد محمدرضا، شریفی شهلا. خلق شخصیت نوظهور در متن زبانی با کمک آمیختگی مفهومی. جستارهای زبانی. 1399; 11 (6) :349-319

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10748-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشیار زبان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (1354 مشاهده)

مقاله حاضر سعی دارد با استناد به مفاهیم بنیادین نظریه آمیختگی مفهومی نشان ­دهد چگونه فرایندهای شناختی باعث شکل­گیری و خلق شخصیت­های خیالی "متفاوت" در داستان­های مختلف می­شوند.  تببین­های نظریه آمیختگی از جنبه­های خلاقانه معناسازی، می­تواند تفسیری چهارچوب­مند از فرایندهای  شناختی درگیر در خلق شخصیت در متن روایی به دست دهد. این مقاله در نظر دارد با بررسی آمیختگی­های شخصیت­های اصلی داستان­های کتاب­های "فارسی خوانداری" دوره ابتدایی (گروه سنی ب و ج) و بازنمایی شبکه آمیختگی برای هر شخصیت، چگونگی "خلاقیت و نوآوری" در خلق "شخصیت­های نوظهور" هر پایه تحصیلی را شناسایی کرده و یک تحلیل شناختی روش­مند از فرایند خلق شخصیت در داستان­های مقطع دبستان به دست دهد و به این پرسش پاسخ دهد که با توجه به اصول حاکم آمیختگی، چه شخصیت­های نوظهوری در داستان­های هر پایه تحصیلی، نسبت به پایه­های قبل و بعد، خلق شده­اند و نویسندگان داستان­های پایه­های اول تا پنجم دبستان، برای این که بتوانند در خلق شخصیت­های نوظهور خود، نسبت به پایه­های قبل و بعد، نوآوری داشته باشند، از نظر شناختی چه ابزاری در اختیار داشته و چه انتخاب­های متفاوتی انجام داده­اند. فرض ما این است که شبکه­های آمیختگی و معنای نوظهور برای شخصیت­ها، در پایه­های اول تا پنجم دبستان، تفاوت آشکاری دارد. یافته­ها نشان می­دهد نویسندگان متن کتاب­های درسی برای خلق شخصیت­های داستان­های خود، فضاهای درونداد متفاوتی را برای هر پایه تحصیلی انتخاب کرده­اند. همچنین با بالا رفتن پایه تحصیلی، فضاهای درونداد انتزاعی­تر و شبکه­های آمیختگی آن­ها پیچیده­تر شده است. نتایج این تحقیق می­­تواند چهارچوبی روش­مند برای تحلیل شناختی فرایند خلق شخصیت در داستان­های کودکان به دست دهد.
 
 

متن کامل [PDF 512 kb]   (796 دریافت)    

 


نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
انتشار: 1395/8/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.