Mirdehghan M, Nejati V, Davoodi E. A Comprehensive Study of Persian Proverbs among Monolingual and Bilingual Adolescents Comparatively on the Basis of the Constraint Satisfaction Model. LRR 2012; 3 (3) :193-216
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-10749-fa.html
1- استادیار گروه زبان¬شناسی گروه زبان¬شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روان¬شناسی، علوم اعصاب شناختی (مغز و شناخت)، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناس¬ارشد زبان¬شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تلفن: چکیده
چکیده: (6651 مشاهده)
پژوهش حاضر تحلیلی است مقطعی مقایسهای که بر پایه مدل اقناع محدودیت انجام شده است. در این پژوهش عملکرد نوجوانان یکزبانۀ فارسیزبان با نوجوانان دوزبانۀ آذری- فارسیزبان در درک ضربالمثلها در زبان فارسی مقایسه شده است. در انجام تحقیق 142 نفر دانش آموز از مقطع دبیرستان، در دو گروه یکزبانه و دوزبانه، با دامنۀ سنی 15 تا 18 سال و در دو جنسیت زن و مرد به منظور بررسی تأثیر متغیرهای «بافت زبانی»، «آشنایی» و «جنسیت» بر «سرعت درک» (زمان پاسخگویی) ضربالمثلهای زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفتهاند. آزمون مورد استفاده در این مطالعه، آزمون درک ضربالمثل است که به صورت نرمافزاری تهیه شده، دادهها در آن به صورت فایل متنی ذخیره و زمان پاسخگویی به سؤالات به میلیثانیه اندازهگیری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تی مستقل صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها تأثیر معنیدار هریک از این متغیرها را نشان می دهد، و کارایی مدل اقناع محدودیت در درک ضربالمثل های زبان فارسی را پشتیبانی می کند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روان شناسی زبان انتشار: 1390/7/3