Ramezani N, abbasi A. A Comparative Study of the Comprehension and Production of Passive Verbs in Persian Monolingual Children with Turkish-Persian Bilingual Children. LRR 2018; 9 (5) :119-145
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11926-fa.html
1- کارشناس ارشد رشتۀ زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران ، a.abbasi@alzahra.ac.ir
چکیده: (8332 مشاهده)
این پژوهش زبانشناختی درصدد آن است تا توانایی میزان درک و تولید جملههای مجهول در کودکان یکزبانۀ فارسیزبان را با این توانایی در کودکان دوزبانۀ آذری ـ فارسی زبان مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. دستور نقش و ارجاع بهعنوان یکی از نظریههای ارتباطی- شناختی، چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش است که بر پایۀ آن میتوان دو نوع مجهول، شامل مجهول اصلی و مجهول غیرشخصی، را در زبان فارسی شناسایی کرد. در این پژوهش، 18 کودک یکزبانۀ فارسیزبان 5 تا 7 ساله از نظر درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی با 18 کودک دوزبانۀ آذری ـ فارسیزبان 5 تا 7 ساله مقایسه شدهاند. این کودکان بهطور تصادفی از مدارس شهرستانهای تهران و سراب انتخاب شدند. ارزیابی میزان درک و تولید ساخت مجهول بهکمک آزمونهای تصویری انجام شد و دادههای آزمونها توسط نرمافزار اس. پی. اس.اس نسخۀ 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیر مستقل در این پژوهش چندزبانگی و سن، و متغیر وابسته، میزان درک و تولید جملههای مجهول است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که چندزبانگی و سن تأثیر معناداری بر روی درک و تولید جملههای مجهول اصلی و غیرشخصی ندارند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1396/8/12