دوره 9، شماره 5 - ( 1397 )                   جلد 9 شماره 5 صفحات 145-119 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani N, abbasi A. A Comparative Study of the Comprehension and Production of Passive Verbs in Persian Monolingual Children with Turkish-Persian Bilingual Children. LRR 2018; 9 (5) :119-145
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11926-fa.html
رمضانی نسرین، عباسی آزیتا. بررسی مقایسه‌ای میزان درک و تولید جمله‌های مجهول در کودکان یک‌زبانۀ فارسی‌زبان با کودکان دو‌زبانۀ آذری ـ فارسی‌زبان. جستارهای زبانی. 1397; 9 (5) :119-145

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-11926-fa.html


1- کارشناس ارشد رشتۀ زبان‌شناسی همگانی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- استادیار گروه زبان ‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران ، a.abbasi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (8332 مشاهده)
این پژوهش زبان­شناختی درصدد آن است تا توانایی میزان درک و تولید جمله­های مجهول در کودکان یک­زبانۀ فارسی­زبان را با این توانایی در کودکان دو­زبانۀ آذری ـ فارسی زبان مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. دستور نقش و ارجاع به­عنوان یکی از نظریه­های ارتباطی- شناختی، چارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش است که بر پایۀ آن می­توان دو نوع مجهول، شامل مجهول اصلی و مجهول غیر­شخصی، را در زبان فارسی شناسایی کرد. در این پژوهش، 18 کودک یک­زبانۀ فارسی­زبان 5 تا 7 ساله از نظر درک و تولید جمله­های مجهول اصلی و غیر­شخصی با 18 کودک دوزبانۀ آذری ـ فارسی­زبان 5 تا 7 ساله مقایسه شده­اند. این کودکان به‌طور تصادفی از مدارس شهرستان­های تهران و سراب انتخاب شدند. ارزیابی میزان درک و تولید ساخت مجهول به­کمک آزمون­های تصویری انجام شد و داده­های آزمون­ها توسط نرم­افزار اس. پی. اس.اس نسخۀ 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. متغیر مستقل در این پژوهش چند­زبانگی و سن، و متغیر وابسته، میزان درک و تولید جمله­های مجهول است. نتایج به­دست آمده نشان می­دهد که چند­زبانگی و سن تأثیر معنا­داری بر روی درک و تولید جمله­های  مجهول اصلی و غیر­شخصی ندارند.
 

 
متن کامل [PDF 459 kb]   (2020 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
انتشار: 1396/8/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.