بادامدری زهرا، علیزاده علی، اقبالی الناز، وحیدی فردوسی طاهره. کاربرد طرحوارههای تصویری در آموزش حروف اضافه؛ مطالعۀ موردی حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی. جستارهای زبانی. 1401; 13 (1) :597-628
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12008-fa.html
1- کارشناسی ارشد آزفا، گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، zahra.badamdari@gmail.com
2- دانشیار زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3- کارشناسی ارشد آزفا، گروه زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (2185 مشاهده)
در سالهای اخیر به رویکرد معنیشناسی شناختی در یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه شده، با وجود این تحقیقات تجربی کمی با استفاده از این رویکرد، در زمینۀ یادگیری زبان صورت گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر رویکرد شناختی نسبتبه روش سنتی بر یادگیری برخی از مفاهیم پربسامد حرف اضافۀ «به» در زبان فارسی است. ابتدا، معانی مختلف حرف اضافۀ «به» از فرهنگ سخن انوری (1381) استخراج و سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حرف اضافه با توجه به کتاب فارسی بیاموزیم (1388)، در سطح میانی بررسی شد. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، تعداد 50 نفر از غیرفارسیزبانان بزرگسال (زن) با سطح زبانی متوسط در مرکز آموزش زبان فارسی جامعهالمصطفی مشهد با استفاده از آزمون تعیین سطح انتخاب شدند. این گروه نمونه بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و با دستیابی به هدف پژوهش، روش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون اتخاذ شد. با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس.، مقایسۀ میانگین نمرههای پیشآزمون دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد بین دانش قبلی فارسیآموزان دو گروه، قبل از شروع فرایند آزمایش، تفاوت معناداری وجود ندارد؛ در صورتی که مقایسۀ میانگین نمرههای پسآزمون مبین آن است که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عملکرد فارسیآموزانی که به روش شناختی آموزش داده شدند، در مقایسه با آنان که به روش سنتی آموزش دیدند، تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش پیشرفت قابل ملاحظهای در یادگیری مفاهیم حرف اضافۀ «به» از خود نشان دادند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) انتشار: 1396/12/11