mohammadi D, szarenejad S. Educational Objectives Levels in the Exercises of Educational Sets of Sadaya Al- Hayat and Al- Arabiya Bayna-Yadaik (Analyzing the Contents Based on the Anderson and Krasol Classification: Cognitive Approach). LRR 2017; 8 (5) :1-26
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.html
محمدی رکعتی دانش، زارع نژاد سکینه. سطوح اهداف آموزشی در تمرین های مجموعه های آموزشی صدی الحیاه و العربیه بین یدیک (تحلیل محتوا براساس طبقه بندی اندرسون و کراثول در حیطۀ شناختی). جستارهای زبانی. 1396; 8 (5) :1-26
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.html
1- استادیار بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (12724 مشاهده)
توجه به انواع مختلف سطوح یادگیری و بویژه سطوح یادگیری پیشرفته مثل تحلیل، تفکر، نقد و خلاقیت از مبانی مهمی است که امروزه در برنامهریزی و طراحی محتوای آموزشی زبان خارجی بر آن تاکید میشود. این جستار نیز کوششی است تا میزان توجه به سطوح مختلف یادگیری و تناسب آنها را با مراحل مختلف زبان آموزی در دو مجموعه آموزشی صدی الحیاة والعربیة بین یدیک به عنوان دو مجموعه مشهور و پرکاربرد آموزش زبان عربی در ایران و کشورهای عربی، بررسی کند. برای این منظور طبقهبندی بازنگری شده بلوم توسط اندرسون وکراثول در حیطه شناختی انتخاب شد و بر اساس آن تمارین این مجموعهها مورد بررسی قرار گرفت تا میزان توجه آنها به گنجاندن تمارین متناسب با سطوح مختلف یادگیری و بویژه سطوح بالای شناختی که مهارتهای ذهنی و تفکر را در بر میگیرد، بررسی شود. روش پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش شامل تمارین 21 جلد کتاب زبان آموز و دفتر تمرینات مجموعه آموزشی صدی الحیاة و سه جلد مجموعه آموزشی العربیة بین یدیک است. از مجموع 1910 تمرین کتاب العربیة بین یدیک 320 نمونه و از مجموع 2806 تمرین صدی الحیاة، 339 نمونه بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. نتایج پژهش نشان میدهد که در هر دو مجموعه، توجه به سمت اهداف سطوح پایین یعنی یادآوری، فهمیدن و به کاربستن بوده است و لذا در این دو مجموعه چندان به تقویت مهارتهای تحلیل، تفکر، ارزیابی و خلاقیت توجه نشده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1396/9/1