1- دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، motaghizadeh@modares.ac.ir
2- استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- دانشگاه تربیت مدرس- تهران
چکیده: (5110 مشاهده)
مهارت خواندن یکی از مهمترین مهارتهای زبانی است و از شروط موفقیت در یادگیری زبان دوم، تسلط بر این مهارت است؛ اما دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی که در شرف دانشآموختگی هستند و حتی بسیاری از دانشآموختگان این رشته نمیتوانند متون عربی را صحیح و روان بخوانند. ازاینرو، میخواهیم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و روش پیمایشی، مهارت خواندن دانشجویان مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی را ارزیابی، نقاط ضعف آنان در این مهارت را شناسایی و راهکارهایی را بهمنظور بهبود آموزش مهارت خواندن ارائه کنیم. نمونۀ آماری پژوهش حاضر را 124 دانشجوی ترم هشتم مقطع کارشناسی رشتۀ زبان و ادبیات عربی در 12 دانشگاه دولتی ایران تشکیل دادهاند که 41 نفر از آنها مرد و 83 نفر زن هستند. ابزار بهکاررفته در این پژوهش، آزمون محققساخته است که برای اولینبار در رشتۀ زبان و ادبیات عربی برای مهارت خواندن طراحی شده و برای طراحی آن، از الگوهای موجود در کشورهای عربی استفاده کردیم. یافتهها نشان میدهند که دانشجویان مهارت خواندن را بهخوبی کسب نکردهاند و با اینکه در ترم آخر هستند و اغلب دروس کارشناسی را گذراندهاند، در همۀ سطوحی که متخصصان زبان عربی برای مهارت خواندن ذکر کردهاند، با ضعف مواجه هستند. اصلیترین دلیل این مشکل، وجود نداشتن درسی خاص برای مهارت خواندن در سرفصل درسی است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان شناسی انتشار: 1397/8/4