1- دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، karbalaei@srbiau.ac.ir
چکیده: (3597 مشاهده)
تکنون تبلیغات از منظر رشتههای گوناگون از قبیل انسانشناسی، جامعهشناسی، زبانشناسی، نقد ادبی و مطالعات رسانه مورد مطالعه قرار گرفته است. متون تبلیغاتی از نوع متون دیداری ثابت هستند. به عبارت دیگر، در متون تبلیغاتی دیداری دستکم دو نظام تصویری و زبانی در کنار هم عمل میکنند و لایههای متن را شکل میدهند. هدف پژوهش حاضر، بالا بردن سطح دانش مردم و ایجاد تغییر در نگرش آنها نسبت به امر ارتباطات و تبلیغات و همچنین، ایجاد تغییر در محتوای متن و تصویر در تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر تهران به منظور بالا بردن سطح کیفی تبلیغات در اقناع مخاطبان برای استفاده از کالاهای تجاری و همچنین، تلاش در راستای شناساندن عوامل زبانی و عوامل غیرزبانی مؤثر در تبلیغات و نیز بهکارگیری یافتههای نظری گفتمان و کاربردشناختی در ایجاد تبلیغات مؤثرتر برای مؤسسات تجاری و فرهنگی است. این پژوهش بهصورت میدانی و از طریق مصاحبه و پرسشنامه انجام گرفت. این مقاله شامل پیکرۀ 200 نفرهای شامل 100 زن و 100 مرد است که در جواب دادن به پرسشنامۀ کیفی مشارکت کردند. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. در این مجال، نگارندگان برآنند تا نشان دهند که تبلیغات بیلبوردها در سطح شهر تهران با بهرهگیری از عوامل زبانشناختی، ازجمله نوع متن، ساختار آن و نوع جملات انتخابی و عوامل کاربردشناختی نظیر نوع نقشهای زبانی، پیشانگاشتها و همچنین، عوامل نشانهشناختی از قبیل نشانههای زبانی، نشانههای تبلیغاتی، قراردادهای زبانی و نظایر آن، میتواند در تغییر نگرش و رفتار خرید مخاطبان و به عبارتی اقناع آنها تأثیرگذارتر باشد
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) انتشار: 1399/5/10