1- استادیار مرکز آموزش عالی کاشمر، کاشمر، ایران
2- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (4298 مشاهده)
تحقیق حاضر به بررسی فرضیۀ برجستگی تدریجی و تأثیر آن بر کنایه پرداخته است تا بررسی شود عامل مهم در دسترسی ذهن به معنای کنایه چیست. هدف از انجام این تحقیق، سنجش
RT (زمان خواندن) و شناسایی و تبیین رابطه بین 3 متغیر نوع بافت (تحتاللفظی، تمثیلی) و میزان آشنا بودن عبارت (بسیار آشنا، آشنا و ناآشنا) و سرعت خواندن (آهسته، همزمان و سریع) کنایه بوده است. برای هر کدام از نمونههای کنایه، یک بافت تأثیرگذار در معنای تحتاللفظی کنایه و یک بافت تأثیرگذار در معنای تمثیلی همان کنایه بهوجود آمد. از نرمافزاری برای انجام آزمایش صفحۀ متحرک خودمهار استفاده شد که توانایی سنجش زمان خواندن عبارتها را داشت. نتایج نشان داد، نمونههای کنایه، فرضیۀ برجستگی تدریجی را بهطور کامل تأیید نکردند و نتایجی خلاف فرضیۀ برجستگی تدریجی حاصل شد به این صورت که بافت بیشتر بر معنای برجسته پیشی میگرفت و در درک تأثیر میگذاشت و این دو تأثیر موازی یکدیگر نداشتند. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق چنین بهنظر میرسد که معنای برجسته هم در عبارتهای تمثیلی بسیار آشنا و هم در عبارتهای تمثیلی آشنا، معنای تمثیلی است و معنای برجسته در عبارتهای تمثیلی ناآشنا معنای تحتاللفظی و معنای تمثیلی است.
واژههای کلیدی: زبان تمثیلی، زبانشناسی شناختی، فرضیۀ برجستگی تدریجی، کنایه.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) انتشار: 1399/1/10