دوره 1، شماره 3 - ( 1389 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 169-153 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

محمدی محمد‌رضا، داد معصومه. تکیه در واژه‌های روسی و فارسی و تداخل آن‌‌ها از منظر زبان‌آموزان فارسی‌زبان. جستارهای زبانی. 1389; 1 (3) :153-169

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-1509-fa.html


1- استادیار گروه زبان روسی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد گروه زبان روسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (7827 مشاهده)
تکیه از جمله ویژگی‌های دستوری زبان می‌باشد که در هر دو زبان روسی و فارسی در سطح واژه مطرح می‌شود. از آنجا که رعایت تکیه در زبان روسی برای زبان‌آموزان فارسی‌زبان در هنگام ادای واژگان گاه با مشکلاتی همراه می‌باشد، در این تحقیق سعی‌شده تا ضمن بررسی این موضوع در دو زبان، به پژوهشی در مسائل مهم آن از جمله بررسی علل تداخل تلفظ واژه‌های روسی در بین فارسی‌زبانان پرداخته شود. افرادی که در‌حال فراگیری زبان خارجی میباشند، ناخودآگاه سعی در تعمیم ساختارهای زبان مادری خود که تسلط نسبی بدان دارند به درون ساختارهای زبان خارجی دارند، که باعث تداخل‌ها و خطاهایی در آموزش میگردد. به‌دلیل گستردگی موضوع از جنبه‌های مختلف نظری در بین زبان‌شناسان ایرانی و روسی، بر اساس محوریت تداخل تکیه برای فارسی‌زبانان، ابتدا مباحث نظری مطرح شده و سپس به بررسی کاربردی و تداخل‌های احتمالی، از جمله واژه‌های مشترک بین دو زبان روسی و فارسی و تداخل آن‌ها با یکدیگر، واژه‌های به ظاهر یکسان در ساختارهای مفرد و جمع زبان روسی، واژه‌های دو‌واریانتی زبان روسی، متحرک‌بودن تکیه در زبان روسی، تکیه اسامی روسی در حالات مختلف مفرد و جمع و تکیه در واژه‌های به ظاهر یکسان اجزای مختلف کلام روسی پرداخته شده است.
واژه‌های کلیدی: تکیه، واژه، زبان روسی، زبان فارسی، تلفظ، هجا
متن کامل [PDF 373 kb]   (6215 دریافت)    

انتشار: 1389/10/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.