1- استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، a.saeedakhtar@ut.ac.ir
2- دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (8915 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر بازخورد فرازبانی و بازنویسی بر صحت نوشتاری زمان گذشته باقاعده وبیقاعده انگلیسی دانشآموزان ایرانی پرداخت. در این پژوهش شبهتجربی، 56 دانشآموز آذریزبان شرکت کردند. این تحقیق 7 جلسه طول کشید. در جلسۀ اول از تمامی دانشآموزان آزمون تعیینسطح (KET) گرفته شد. سپس هر کلاس بهصورت تصادفی به گروههای بازخورد اصلاحی فرازبانی (13 نفر)، بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی (17 نفر)، بازنویسی (14 نفر) و گروه گواه (12 نفر) تقسیم شدند. درجلسۀ دوم، برای ارزیابی عملکرد زمان گذشته دانشآموزان، یک پیشآزمون برگزار شد. از جلسۀ سوم تا ششم از دانشآموزان خواسته شد تا هر جلسه در مدت زمان 20 دقیقه در مورد موضوع تعیینشده، انشای 150 کلمهای بنویسند. جلسۀ بعد نوشتههای
دانشآموزان با بازخوردهای مختلف به آنها بازگردانده شد. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی خط کشیده شد و توضیح گرامری در بالای آن یادداشت گردید. زیر خطاهای ساختاری گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نیز خط کشیده شد؛ ولی از آنها خواسته شد نوشتههای خود را بازنویسی کنند. از گروه بازنویسی خواسته شد خودشان خطاهای ساختاری خود را پیدا و نوشتۀ خود را بارنویسی کنند و گروه گواه هیچ نوع بازخوردی دریافت نکردند و بازنویسی انجام ندادند. در جلسۀ هفتم تمامی دانشآموزان پسآزمون و پرسشنامه نظرسنجی را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که گروه بازخورد اصلاحی فرازبانی به همراه بازنویسی نسبت به گروههای دیگر پیشرفت معنیداری در مهارت نوشتاری داشت. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به معلمان آموزش زبان توصیه میشود بازخورد اصلاحی مناسب با زبانآموزان مختلف را در کلاسهای خود بهکار گیرند.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
زبان انگلیسی انتشار: 1397/11/12