Asadzadian F, zoghi M, asadi N. The Relationship between Intermediate EFL learners’ Personality Trait Dimensions with Motivation and Their Writing Performance (accuracy, fluency). LRR 2019; 10 (4) :283-311
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-20566-fa.html
1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران.
2- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران ، dr.m.zoghi@gmail.com
3- استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
چکیده: (5431 مشاهده)
با توجه به اهمیت مهارت نوشتاری در تسلط بر زبان انگلیسی و در نظر گرفتن مهارت نوشتاری بهعنوان چالشبرانگیزترین مهارت یادگیریِ زبان، تحقیق حاضر به بررسی روابط بین ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری در زبانآموزان میپردازد. هدف اصلی این مطالعه، بررسی برازش مناسب مدل روابط بین مؤلفههای ویژگی شخصیتی و مهارت نوشتاری زبانآموزان با میانجگری انگیزش است. بدین منظور، 120 زبانآموز از بین جامعۀ آماری در سطح متوسط، در رشتههای آموزش، ادبیات و مترجمی انگلیسی در این تحقیق انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامۀ 5 ویژگی بزرگ شخصیتی جان وسریواستاوا(1999) ، آزمون نگرش/ انگیزش گاردنر (2004) و آزمون زمانبندی شدۀ نوشتاری بهدست آمد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد، بین ابعاد ویژگیهای شخصیتی با انگیزش و مهارت نوشتاری زبانآموزان رابطه وجود دارد و مؤلفههای برونگرایی، وجدان و توافقپذیری بهطور غیرمستقیم تأثیر مثبت و معنیداری بر مهارت نوشتاری زبانآمو زان دارند و مؤلفۀ روانرنجوری نیز بهطور غیرمستقیم تأثیر منفی و معنیداری بر مهارت نوشتاری زبانآموزان دارد. همچنین، مشخص شد انگیزش زبانآموزان روابط بین ویژگیهای شخصیتی با مهارت نوشتاری آنان را بهطور نسبی میانجیگری میکند. در نهایت، نتایج این مطالعه میتواند چشمانداز بسیار روشنی برای برنامهریزان و مربیان دورههای آموزشیِ مهارتهای نگارش در توجه بیشتر به متغیرهای نگرشی و غیرشناختی، مانند صفات شخصیتی و انگیزش زبانآموزان در کلاسهای آموزش زبان انگلیسی داشته باشد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
آموزش زبان انتشار: 1398/6/27