ATHARI NIKAZM M, Ahmadi S. Analyzing Figurative Dimension of Rebellion and Liberation in Forough Farrokhzad’ Poem: "Let's Believe in the Beginning of the Cold Season"
. LRR 2019; 9 (6) :297-316
URL:
http://lrr.modares.ac.ir/article-14-20846-fa.html
1- گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ، sohrabahmadi1991@gmail.com
چکیده: (6185 مشاهده)
خواست رهایی در سه دفتر اول شعریِ، «اسیر»، «دیوار» و «عصیانِ» فروغ فرخزاد بهصورت عصیان در برابر معشوق و ارزشهای جامعۀ مردسالار است. فروغ فرخزاد در دفتر «تولدی دیگر»، تسلط مردسالاری بر جامعۀ گذشته و شروع به انتقاد صریح و در عین حال شاعرانه از تمام ارزشهای مسلط بر جامعه را نقد میکند. شاعر در بیشتر شعرهایش، میل دارد از تمام آنچه خود به آن میتازد رها شود و همواره مانعی بر سر راه این رهایی میبیند. این مانع میتواند مرد، قانون، جامعه، یا انسان باشد؛ اما در دفتر ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد، بیشتر از انسان مدرن انتقاد میکند. در این واپسین دفتر، شاعر مضمونهای عصیان و رهایی را بهصورت انتزاعی و در برخی موارد چندبعدی بهتصویر میکشد.
بهویژه در شعر «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» که عنوان مجموعه نیز هست، شاعر با روشهای گوناگون میل خود را به عصیان و پس از آن رهایی بیان میکند.
در این مقاله ما سعی میکنیم با روش نشانه ـ معناشناسی به تحلیل و واکاوی بُعد تجسمی شعر فروغ در بازنمایی مفهوم عصیان و رهایی بپردازیم. هدف از ارائۀ این مقاله آن است که نشان دهیم بُعد تجسمی یکی از ساختارهای اصلی معناساز متن است. فرض ما بر این است، بُعد تجسمی در شعر فروغ در خدمت پرداختِ مفهوم عصیان و رهایی قرار گرفته است و گاهی دریافت این دو مفهوم برای خواننده دشوار میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
نشانه شناسی انتشار: 1397/11/12