دوره 12، شماره 2 - ( 1400 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 95-119 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heydari A. Analyzing Turkish/Persian bilinguals’ errors in Persian verb production based on 4-M model. LRR. 2021; 12 (2) :95-119
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-20943-fa.html
حیدری عبدالحسین. تحلیل خطاهای دانش‌آموزان دوزبانۀ ترکی ‌‌آذربایجانی - فارسی در کاربرد فعل فارسی بر اساس انگارۀ چهار تک‌واژ. جستارهای زبانی. 1400; 12 (2) :95-119

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-20943-fa.html


استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان ، a_heidari53@yahoo.com
چکیده:   (946 مشاهده)
تحقیق حاضر، خطاهای دانش‌‌آموزان دوزبانۀ ترکی‌‌آذربایجانی ـ فارسی در کاربرد نشانه‌‌های تصریفی فعل فارسی را بر اساس انگارۀ چهار تک­واژ، مطالعه کرده است. داده‌‌ها از نوشته‌‌های 50 نفر از دانش‌‌‌آموزان دختر و پسر پایه‌‌های سوم و چهارم ابتدایی مناطق روستایی شهرستان مشگین‌‌شهر گردآوری شد. ابتدا نشانه‌‌های تصریفی فعل زبان فارسی در چارچوب انگارۀ چهار تک­واژ، به دو گروه تک­واژهای نظام‌‌مند متقدم (نشانه‌‌‌های نفی، امری، مجهول و سببی) و تک­واژهای نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر (نشانه‌‌‌های شخص و شمار، زمان، نمود و وجه التزامی) تقسیم شد. با استخراج و دسته‌‌بندی خطاها، مشخص شد که دانش‌‌‌آموزان هر دو پایه، در کاربرد تک­واژهای نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر فعل نسبت­به تک­واژهای نظام‌‌‌مند متقدم آن مشکل دارند و آن­ها را دیرتر یاد می‌‌‌‌‌گیرند. به­نظر می‌‌‌رسد که بین ماهیت انواع مختلف تک­واژها (فعال شدن تک­واژها در سطوح انتزاعی تولید گفتار) و ترتیب فراگیری آن­ها، ارتباط وجود دارد. تک­واژهای نظام‌‌‌مند بیرونی متأخر در سطح متأخرتر فرایند تولید انتزاعی، با فراخوان چارچوب نحوی ـ ساخت­واژی زبان مقصد، انتخاب می‌شوند، در حالی که انتخاب تک­واژهای نظام‌‌‌مند متقدم به‌‌صورت غیرمستقیم در سطح مفهومی ـ واژگانی و هم­زمان با انتخاب مستقیم تک­واژهای محتوایی، صورت می‌‌گیرد. نتایج تحقیق حاضر در انطباق با مطالعۀ ویی (2000) است که با اتکا به انگارۀ چهار تک­واژ، ترتیب فراگیری انواع تک­واژها را تبیین کرد.
 
 
     
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: زبان شناسی
دریافت: 1397/2/26 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1400/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول