استادیار زبانشناسی همگانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (5650 مشاهده)
در این پژوهش به تحلیل متون مطبوعاتی ایران و آمریکا (دو روزنامه کیهان و واشنگتنپست) پرداخته شده است. رویکرد مورد استفاده برگرفته از الگوی ونلیوون (2008) است و محقق میکوشد نشان دهد جهانبینی صاحبان رسانهها چگونه به نویسندگان مطبوعات منتقل شده و در قالب متن بازتاب مییابند. هدف از این تحقیق یافتن پاسخی برای این سؤال است که مسائل سیاسی کشور سوریه چگونه در دو روزنامه بازنمایی شده و اگر تفاوتی در این بین وجود دارد، چگونه میتواند بیانگر نقطهنظر سیاسی صاحبان رسانهها باشد. این پژوهش به بازنمایی «کنش اجتماعی» پرداخته، پنج تقابل دوگانه را در ده متن استخراجی در بازه زمانی 20 تیر تا 29 مرداد 1391 بررسی نموده و میزان تأثیرگذاری هر تقابل بر گفتمان را نمایش میدهد. نتایج بیانگر این است که مطبوعات ایران و آمریکا مسائل سیاسی روز را در راستای سیاستهای دولت خود بازسازی میکنند و نویسندگان به منظور القای جهانبینی خود به گونهای هدفدار و کاملاً متفاوت از تقابلها برای بازنمایی کنش اجتماعی بهره جستهاند. از میان تقابلهای بررسی شده، تقابل نشانهای- مادی، فعالسازی-غیرفعالسازی، عاملنمایی-عاملزدایی و انتزاعی-عینی به شیوهای متفاوت در ساختار گفتمان فارسی و انگلیسی نمود یافتهاند و این امر ریشه در تفاوت اساس دیدگاه صاحبان رسانه دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
تحلیل گفتمان انتشار: 1395/11/1