دوره 7، شماره 5 - ( 1395 )                   جلد 7 شماره 5 صفحات 238-217 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, Ghafar-samar R, Kiany R, Akbari R. Age of onset, language attitudes and identities. LRR 2016; 7 (5) :217-238
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-2103-fa.html
امیری منصوره، غفار ثمر رضا، کیانی غلامرضا، اکبری رامین. تأثیرات سن آغاز یادگیری زبان دوم بر دیدگاه‌ها و هویت ملی زبان‌آموزان جوان ایرانی. جستارهای زبانی. 1395; 7 (5) :217-238

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-2103-fa.html


1- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (5820 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی نگرش زبان‌آموزان جوان ایرانی در دو گروه سنی هشت و یازده‌ساله، نسبت‌به زبان و فرهنگ انگلیسی و همچنین، هویت ملی خود زبان‌آموز است. این نگرش یک‌بار در آغازِ پژوهش و بار دیگر در پایانِ آن بررسی شد که به مدت یک‌سال به طول انجامید. هدف نگارندگان در این مطالعه، بررسی این فرضیه بود که آیا سنِ آغاز یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند نقش مؤثری در شکل‌گیری دیدگاه‌های زبان‌آموز نسبت‌به عوامل یادشده و یا تغییرِ آن‌ها داشته باشد؟ برای سنجش دیدگاه زبان‌آموزان مجموعه آزمون‌‌های انگیزه و نگرش که در سال 1972 م، به‌دستِ گاردنر و لمبرت طراحی شد، پس از تحلیل عاملی و استفاده در آزمون پایلت با اعمال تغییراتی به‌کاررفت. دیگر ابزار به‌کاررفته در این پژوهش، مصاحبه براساس چارچوب پیشنهادی میخائلوویچ دیگونوویچ (1993) بود. نتایج این بررسی نشان داد که نگرش زبان‌آموزان هشت‌ساله در پایانِ پژوهش، تفاوتی با آغاز آن ندارد؛ حال آنکه زبان‌آموزان یازده‌ساله نگرشی متفاوت نسبت‌به فرهنگ انگلیسی و هویت ملی خود در انتهای پژوهش در قیاس با آغازِ آن از خود نشان دادند.
متن کامل [PDF 275 kb]   (3261 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.