۱- استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. ، m.dehghan@lit.uok.ac.ir
۲- مدرس گروه زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
چکیده: (۷۵۲۶ مشاهده)
چندمعنایی از موضوعات مهم و سنتی مطالعات معنیشناسی و روابط واژگانی است. واژۀ چندمعنا واژه یا تکواژی است که دارای چندمعنای مرتبط است. مطالعۀ چندمعنایی حروف ربط در زبان فارسی میتواند گامی در جهت شناخت پیچیدگیهای آن و کمک در جهت تبیین صحیح ساخت زبان فارسی باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی چندمعنایی دو حرف ربط همپایۀ «اما» و «ولی» در زبان فارسی بر اساس انگارۀ چندمعنایی اصولمند (انگارۀ چما) (ایوانز و گرین، 2006) است. ماهیت روش انجام این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. پیکرۀ انتخابشده از مصاحبه با سخنوران فارسزبان، استفاده از روزنامههای کثیرالانتشار و کتب دستور زبان فارسی بهدست آمده و با استفاده از رویکرد شناختی تحلیل شده است. نگارندگان برای معانی متمایز این دو حرف ربط، بهدلیل محدودیت حجم مقاله، تنها به ذکر نمونههایی از هر مفهوم بسنده و هر یک را جداگانه در یک شبکۀ معنایی ترسیم کردهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مفهوم اولیۀ «اما»، «ولی» است و در شبکۀ معنایی آن سیزده معنای متمایز و دو خوشۀ معنایی وجود دارد. همچنین مفهوم اولیۀ «ولی»، نیز «اما» است و در شبکۀ معنایی آن هشت معنای مجزا و دو خوشۀ معنایی وجود دارد.
نوع مقاله:
مقالات علمی پژوهشی |
موضوع مقاله:
معناشناسی انتشار: 1398/4/24